Keskiviikko 17.10.2018 (radio)


Lakko tulossa ensi viikolla

JHL:n logo talon seinässä
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto edustaa työntekijöitä. Kuva: Mesut Turan / Lehtikuva

Julkisen alan työntekijät menevät uudestaan lakkoon.

Se tarkoittaa, että kouluissa, päiväkodeissa ja vanhainkodeissa on tosi vaikea saada ruokaa. Myös siivoaminen loppuu ja osa kirjastoista on kiinni.

Lakko alkaa ensi viikon maanantaina ja jatkuu kaksi päivää. Lakkoon menee yli 10 000 työntekijää.

Lakko liittyy kiistelyyn työntekijöiden irtisanomisesta eli potkujen antamisesta. Hallitus haluaa lakimuutoksen, joka helpottaa pienen firman mahdollisuuksia antaa työntekijälle potkut.

Työntekijöiden liitot vastustavat hallituksen lakiehdotusta. Hallitus vei kiistan eduskuntaan, joka keskusteli siitä eilen ja äänesti tänään.

Luottamus hallitukselle

Eduskunnan istuntosali.
Eduskunnan istuntosali. Kuva: Vivi Lehtonen / Yle

Tämän päivän äänestyksessä hallitus on saanut odotetusti eduskunnan luottamuksen. Päätös syntyi äänin 101 puolesta ja 73 vastaan.

Äänestyksen tulos tarkoittaa, että hallitus vie nyt kiisteltyä lakia eteenpäin.

Äänestys liittyi isoon kiistaan työntekijöiden irtisanomisesta eli potkujen antamisesta.

Kohta alkaa talviaika

Kaksi herätyskelloa, toinen kesä- ja toinen talviajassa.
Suomessa on kesäaika ja talviaika. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Suuri osa suomalaisista haluaa lopettaa kellojen siirtämisen.

Suomessa on kesäaika ja talviaika. Kesällä kelloja siirretään tunti eteenpäin ja talvella tunti taaksepäin. Suuri osa suomalaisista haluaa elää pysyvästi talviajassa.

Oikeusministeriö on tehnyt asiasta ison kyselyn. Kyselyyn tuli melkein 700 000 vastausta. Vastaajista noin 52 prosenttia kannatti talviaikaan siirtymistä.

Suomi ei voi itse päättää siitä, että kelloja ei enää siirrellä. Asiasta pitää päättää Euroopan unionissa.

Suomessa siirretään kelloja seuraavan kerran ensi viikon sunnuntaina. Silloin alkaa talviaika ja kello pitää siirtää tunti taaksepäin.

Kanada laillisti kannabiksen

Kanadassa esimerkiksi Markhamissa lähellä Torontoa kasvatetaan kannabista lääketarkoituksiin.
Kanadassa esimerkiksi Markhamissa lähellä Torontoa kasvatetaan kannabista lääkkeeksi. Kuva: Warren Toda / EPA

Kanada on laillistanut kannabiksen kaiken käytön. Ensimmäiset kannabiskaupat ovat avautuneet maassa.

Kannabis on päihdyttävä aine. Se on Suomessa kielletty.

Kanada on koko maailmassa toinen maa, joka on laillistanut kannabiksen. Kanadaa ennen vain Uruguay on laillistanut kannabiksen käytön kaikkiin tarkoituksiin.

Kannabiksen käytön ikäraja on vähintäänkin 18 vuotta. Kanadassa käytetään tosi paljon kannabista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä