Keskiviikko 1.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Kesämyrsky kaatoi puita

Puu kaatunut talon päälle myrskyssä.
Myrsky pudotti ison oksan talon päälle Nilsiässä. Kuva: Lasse Kurronen

Kesämyrsky on riepotellut Itä-Suomea.

Kesämyrsky Päivö toi eilen rankkasadetta ja kovaa tuulta koko maahan. Myrsky iski kuitenkin pahiten Itä-Suomeen viime yön aikana.

Energiateollisuus kertoo, että ehkä jopa 100 000 taloutta jäi ilman sähköä, kun myrsky kaatoi puita sähkölinjoille. Sähköyhtiöt sanovat, että voi viedä monta päivää, ennen kuin kaikki viat saadaan korjattua.

Myrsky kaatoi puita myös teille ja talojen ja autojen päälle. Lisäksi kova tuuli repi irti esimerkiksi peltikattoja ja veneitä. Pelastuslaitoksilla oli yhteensä noin 1000 tehtävää myrskyn takia.

Myrsky aiheutti vikoja myös matkapuhelinverkkoon ja sotki junaliikennettä.

Ilmatieteenlaitos kertoo, että myrskyn kovin kovimmat tuulenpuuskat ja isoimmat sademäärät mitattiin Pohjois-Savossa. Kovimmat tuulenpuuskat, yli 27 metriä sekunnissa, mitattiin Kuopiossa. Eniten vettä tuli Pielavedellä, jossa satoi vuorokaudessa yli 90 milliä.

Yleisötilaisuuksiin helpotuksia

Yleisö seuraa turvavälein yleisurheilun Uusi Alku kutsukilpailua 7. kesäkuuta 2020 Lahdessa.
Yleisöä yleisurheilun kutsukilpailussa Lahdessa kesäkuun alussa. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Yleisötilaisuuksien koronarajoitukset helpottavat vähän.

Yli 500 ihmisen yleisötilaisuuksia saa järjestää ulkona tästä päivästä lähtien.

Tilaisuuksien turvallisuudesta pitää kuitenkin huolehtia. Edelleen pitää huolehtia esimerkiksi turvaväleistä ja hyvästä hygieniasta.

Suomessa on viime vuorokauden aikana todettu 22 uutta koronavirustartuntaa. Uusia koronakuolemia ei ole todettu nyt 2 päivään.

Kesäkuussa tarkeni

Vesileikkejä uimarannalla.
Lapset leikkivät uimarannalla Kuva: Petteri Bülow / Yle

Kesäkuu oli tänä vuonna ennätyslämmin, kertoo Ilmatieteen laitos.

Hellepäiviä oli eniten yli 60 vuoteen. Helteisiä lämpötiloja mitattiin jossain päin Suomea yhteensä 21 päivänä. Helle tarkoittaa yli 25 asteen lämpötilaa.

Kuukauden ylin lämpötila oli 33,5 astetta. Se mitattiin Kankaanpäässä 25. kesäkuuta eli viime torstaina.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä