Keskiviikko 17.4.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä tarkoittaa sote?

Oikea vastaus:

Se tarkoittaa sosiaali- ja terveyspalveluja.

2.Onko sote uusi asia?

Oikea vastaus:

Ei ole. Hallitus yritti tehdä sitä mutta ei onnistunut.

3.Miksi sote-uudistusta tarvitaan?

Oikea vastaus:

Vanhusten määrä kasvaa ja hoitajia on liian vähän.

4.Mitä tutkijat ehdottavat veroista?

Oikea vastaus:

He ehdottavat, että palkkaveroja lasketaan ja ympäristöveroja nostetaan.

5.Miksi he ehdottavat niin?

Oikea vastaus:

He sanovat, että tällainen uudistus tuo työpaikkoja ja vähentää päästöjä, jotka lämmittävät ilmastoa.

6.Mitä tutkijat ovat aikaisemmin ajatelleet alkoholista?

Oikea vastaus:

Tutkijat ovat tähän asti ajatelleet, että pieni määrä alkoholia suojaa esimerkiksi sydäninfarktilta ja aivoinfarktilta.

7.Mitä uusi tutkimus kertoo asiasta?

Oikea vastaus:

Pienet alkoholimäärät eivät anna minkäänlaista suojaa näitä sairauksia vastaan.

8.Kuinka pitkä on pääsiäisviikonloppu?

Oikea vastaus:

4 päivää eli perjantaista maanantaihin.

9.Miten pääsiäinen näkyy liikenteessä?

Oikea vastaus:

Monet torstain kaukojunat ovat jo täynnä.

10.Minkälaisessa säässä pääsiäinen alkaa?

Oikea vastaus:

Aurinkoisessa ja lämpimässä säässä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä