Keskiviikko 17.4.2019 (radio)


Sote-uudistuksella kiire

Lähihoitaja tiskaa kotona, 95 vuotias veteraani istuu keittiössä.
Lähihoitajia tarvitaan esimerkiksi vanhusten kotihoitoon. Kuva: Isto Janhunen / Yle

Sosiaali- ja terveysministeriö sanoo, että sote-uudistus pitää tehdä. Sote tarkoittaa sosiaali- ja terveyspalveluja.

Suomen hallitus yritti tehdä sote-uudistusta mutta ei onnistunut. Siksi hallitus erosi vähän ennen vaaleja.

Ministeriö kuitenkin sanoo, että sote-uudistuksella on kiire. Syy on se, että vanhusten määrä Suomessa kasvaa ja lähihoitajia ja sosiaalityöntekijöitä on pian aivan liian vähän.

Ehdotus verouudistuksesta

Liikenneruuhkaa kaupungissa.
Tutkijat ehdottavat, että päästöjä verotetaan ankarammin. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Tutkijat ehdottavat Suomeen isoa verouudistusta. Sitra-rahaston tutkijaryhmä ehdottaa, että palkkaveroja lasketaan ja ympäristöveroja nostetaan.

Tutkijat sanovat, että tällainen verouudistus voi tuoda lisää työpaikkoja. Talous kasvaa, jos palkkavero laskee ja ihmisille jää palkasta enemmän rahaa käyttöön.

Samalla ympäristö voi paremmin, jos päästöt vähenevät. Teollisuuden ja liikenteen päästöt lämmittävät ilmastoa. Siksi päästöjä pitää tutkijoiden mielestä verottaa ankarammin

Kysymys on tutkijoiden ehdotuksesta. Ei ole varmaa, pystyvätkö puolueet sopimaan eduskunnassa tällaisesta uudistuksesta.

Alkoholin vaikutus

Konjakkilasi.
Alkoholi ei koskaan edistä terveyttä. Kuva: AOP

Alkoholi ei ole terveellistä edes pieninä määrinä. Tutkijat ovat tähän asti ajatelleet, että pieni määrä alkoholia suojaa esimerkiksi sydäninfarktilta ja aivoinfarktilta.

Uusi tutkimus kuitenkin kertoo, että näin ei ole. Muut syyt selittivät sitä, että osa ihmisistä saa infarktin ja osa ei.

Pienet alkoholimäärät eivät antaneet minkäänlaista suojaa. Sydänoireiden ja aivoinfarktin riski alkoi heti kasvaa, kun alkoholin käyttö lisääntyi.

Pääsiäisen liikenne

VR:n juna raiteella.
Monet junat ovat torstaina ihan täynnä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Viikonloppuna on pääsiäinen, ja monet suomalaiset matkustavat esimerkiksi sukulaisten luokse. Monilla on töistä vapaata 4 päivää, perjantaista maanantaihin.

Pääsiäisliikenne alkaa torstaina. VR kertoo, että iso osa torstain kaukojunista on jo myyty täyteen. Täynnä ovat etenkin junat, jotka lähtevät Helsingistä kohti pohjoista. Kaukoliikenteen busseissa on vielä tilaa.

Myös maanantai on ruuhkainen päivä, koska monet palaavat silloin kotiin.

Lämmin sää

Näkymä Hakaniemen rannasta 7. huhtikuuta.
Kevät tulee nyt kovaa vauhtia. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Pääsiäinen alkaa kauniissa säässä. Torstaina on koko maassa aurinkoista. Sää on myös erittäin lämmintä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä