Keskiviikko 17.6.2020 (radio)

Suomessa on tehty paljon henkirikoksia

Poliisin eristysnauha.
Suomessa on tehty alkuvuoden aikana paljon murhia, tappoja ja niiden yrityksiä. Kuva: Tiina Jutila / Yle


Poliisi kertoo, että Suomessa on alkuvuoden aikana tehty paljon henkirikoksia.

Alkuvuonna on tehty yli 200 henkirikosta. Määrä on suurin yli 10 vuoden aikana.

Henkirikoksia ovat murha ja tappo tai niiden yritys.

Poliisi sanoo, että usein henkirikoksiin liittyy alkoholin ja huumeiden käyttö. Joskus myös parisuhdeongelmat johtavat väkivaltaan.

Tänä keväänä on ollut paljon myös sellaisia tapauksia, joissa tekijällä on ollut mielenterveysongelmia.

Suomessa vain 5 uutta tartuntaa

Fimlabin koronanäytteenottopisteen opaste.
Suomessa on tehty noin 220 000 koronavirustestiä. Kuva: Antti Eintola / Yle

Suomessa on eilisen jälkeen todettu 5 uutta koronavirustartuntaa.

Suomessa on nyt virallisesti todettu yli 7 100 koronatartuntaa. Yli 6000 sairasta on jo parantunut.

Viimeksi Suomessa ilmoitettiin koronavirukseen liittyvästä kuolemasta sunnuntaina.


Kiinassa tiukkoja koronarajoituksia

Myyjiä tukkutorilla Pekingissä
Kiinalaisilla tukkutoreilla myydään paljon erilaista ruokaa. Kuva: Adrian Bradshaw / EPA

Kiinassa viranomaiset ovat huolissaan uusista koronatartunnoista.

Pääkaupungissa Pekingissä on viikon aikana todettu 140 tartuntaa.

Viranomaiset yrittävät kaikin tavoin estää viruksen leviämistä.

Pekingin koulut ja yliopistot ovat kiinni. Suurin osa Kiinan sisäisistä lennoista on peruttu.

Pekingiläisten on käsketty pysyä kaupungissa.

Viranomaiset uskovat, että koronatartunnat ovat levinneet tukkutoreilla, joilla myydään ruokaa.

Norwegian alkaa lentää taas

Norwegianin kone laskeutumassa Arlandan lentokentälle 16. maaliskuuta.
Norwegian avaa reitit Helsingistä Tukholmaan ja Osloon. Kuva: Jonathan Nackstrand / AFP

Lentoyhtiö Norwegianin koneet alkavat taas lentää. Norwegian avaa reitit Helsingistä Tukholmaan ja Osloon.

Norwegian avaa yli 70 lentoreittiä.

Reitit ovat olleet kiinni koronapandemian takia.

Kalastuksenvalvojat valvovat

Kalastaja näyttää matkapuhelimestaan kalastuslupaa valvojalle.
Tämä kuva on viime kesältä. Kalastuksenvalvoja tarkastaa puhelimen sovelluksesta, onko maksu maksettu. Kuva: Mika Moksu / Yle


Kalastaminen on ollut tänä kesänä suosittua.

Metsähallitus muistuttaa, että kalastuksen valvontaa lisätään tästä viikosta lähtien useilla järvillä ja joilla.

Kalastuksenvalvoja voi tulla kysymyään kalastonhoitomaksua.

Jokaisen aikuisen pitää maksaa kalastonhoitomaksu, jos kalastaa vieheellä tai pyydyksillä tai ravustaa.

Maksun voi maksaa puhelimen sovelluksella.

Lämmin sää jatkuu

Uimarit hyppäämässä veteen
Nyt kannattaa uida. Järvivedet ovat lämpimiä. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Sää on lämmintä.

Huomenna torstaina ukkoskuuroja tulee osassa maata. Ne voivat olla voimakkaita.

Etelässä paistaa aurinko.

Ylihuomenna perjantaina on juhannusaatto. Silloin suuressa osassa maata on hieno kesäinen sää.






Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä