Keskiviikko 17.7.2019 (radio)

Komission uusi puheenjohtaja

Ursula von der Leyen
Ursula von der Leyen. Kuva: Patrick Seeger / EPA

Euroopan Unionin komission puheenjohtajaksi on valittu saksalainen Ursula von der Leyen. Von der Leyen aloittaa komission puheenjohtajana marraskuussa, kun Jean-Clauden Junckerin kausi loppuu.

Ursula von der Leyen on ensimmäinen nainen EU-komission johtajana. Hän on 60-vuotias lääkäri, jolla on 7 lasta. Von der Leyen on ollut ministeri monessa Saksan hallituksessa.

Myös Euroopan keskuspankin johtajaksi on valittu ensimmäistä kertaa nainen: ranskalainen Christine Lagarde.

Rinne kertoi Suomen tavoitteista

Antti Rinne
Antti Rinne EU-parlamentissa. Kuva: Patrick Seeger / EPA

Pääministeri Antti Rinne on kertonut Euroopan parlamentille, mitä Suomi haluaa tehdä EU:n puheenjohtajana. Suomi on EU:n puheenjohtajamaa tämän vuoden loppuun asti.

Suomi haluaa jarruttaa ilmastonmuutosta ja lisätä ihmisten turvallisuutta. Suomi haluaa myös parantaa firmojen kilpailukykyä ja vahvistaa oikeusistuimien itsenäisyyttä.

Pääministeri Rinne sanoi, että maiden täytyy ottaa tosissaan esimerkiksi ihmisoikeudet, vapaus ja demokratia, kun ne ovat Euroopan unionin jäseniä.

Venäläinen kone ilman lupaa Suomen puolella

Venäläinen Suhoi Su-27 Itämeren ja Suomenlahden kansainvälisessä ilmatilassa.
Venäläinen Suhoi-hävittäjäkone. Kuva: Ilmavoimat

Venäläinen lentokone on lentänyt Suomen puolella ilman lupaa.

Suomen rajavartiosto sanoo, että venäläinen kone lensi aamulla 2 minuuttia Suomen ilmatilassa merellä Porvoon kohdalla. Kone kävi noin kilometrin verran Suomen ilmatilan puolella.

Rajavartiosto tutkii tapausta.

Finnairin matkustajamäärä kasvoi

Kaksi Finnairin lentokonetta Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Toinen on juuri nousemaassa.
Finnairin koneita Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kuva: Toni Määttä / Yle

Lentäminen Suomesta lisääntyy. Finnairin matkustajamäärät kasvoivat ennätyspaljon huhti-kesäkuussa. Matkustajia oli paljon Aasian ja Euroopan lennoilla.

Finnair teki kuitenkin vähemmän voittoa kuin viime vuoden keväällä. Yksi syy siihen oli polttoaineen hinnan nousu.

Lentokoneiden päästöt ovat yksi suuri ilmaston lämmittäjä.

Kiinalaisille halutaan myydä luksusta

Kiinalaisia turisteja Imatran Vuoksen kalastuspuistossa
Kiinalaisia turisteja Imatralla. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Kiinalaiset turistit käyttävät Suomessa vähemmän rahaa kuin monessa muussa maassa. Kiinalainen turisti käyttää Suomessa keskimäärin 1 300 euroa ja esimerkiksi Britanniassa 3 000 euroa.

Matkailuala haluaa nyt parantaa palvelujen tasoa ja ottaa niistä enemmän rahaa. Matkailufirman johtaja Timo Uusi-Kerttula sanoo, että kiinalaiset maksavat mielellään luksuksesta, esimerkiksi helikopterilennoista.

Visit Finland -toimiston johtaja Paavo Virkkunen sanoo, että Suomessa luksus on erilaista kuin muualla maailmassa. Suomessa luksusta ovat esimerkiksi aitous, luonto ja lähiruoka.

Tulee lämmin viikonloppu

Festariyleisöä Robin Packalenin Ruisrock-keikalla.
Viikonloppuna festareillakin on lämmintä ja aurinkoista. Kuva: Nelli Kenttä / Yle

Sää lämpenee. Viikonloppuna koko maassa on lämpöä vähintään 20 astetta.

Tähän asti Suomen heinäkuu on ollut viileä. Varsinkin yöt ovat olleet kylmiä: hallaa on ollut melkein joka yö.

Anteeksi, että et voi nyt kuunnella radiolähetystä. Meillä on ongelmia tekniikan kanssa.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä