Keskiviikko 18.11.2020 (radio)


Suomen koronarokotukset

Vapaaehtoiselle testihenkilölle annettiin Modernan rokote Detroitissa 5. elokuuta.
Toivotaan, että koronarokotukset voivat alkaa ensi vuonna. Kuva: AFP

Suomi valmistautuu koronarokotuksiin. Suomi rokottaa ehkä ensin koronapotilaiden hoitajat ja riskiryhmät.

Asiantuntijoiden ryhmä kertoi keskiviikkona ehdotuksen siitä, missä järjestyksessä suomalaisia voidaan ehkä rokottaa koronaa vastaan.

Ryhmän ehdotus on, että ensin rokotetaan koronapotilaiden hoitajat ja vanhusten hoivakotien työntekijät.

Ensimmäisten joukossa rokotetaan myös vanhukset ja ihmiset, joilla on jokin vakava sairaus. Ihminen voi saada vaikean koronataudin, jos hänellä on jokin vakava sairaus, esimerkiksi astma.

Seuraavaksi eri viranomaiset arvioivat, missä järjestyksessä rokotukset tehdään. Hallitus tekee lopulliset päätökset.

Koronarokotukset alkavat ehkä ensi vuonna, kun lääkefirmat saavat koronarokotteen valmiiksi.

Suomen koronaluvut

Krisi Varhila seisoo ikkunan vieressä toimistossaan.
Kansliapäällikkö Kirsi Varhila. Kuva: Arttu Timonen / Yle

Suomessa on 3 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut tähän mennessä yhteensä 374 ihmistä koronan takia.

Suomessa on todettu myös 288 uutta koronatartuntaa. Suomessa on todettu tähän mennessä yhteensä melkein 20 000 koronatartuntaa.

Koronatartuntojen määrä kasvaa erityisesti Helsingin ja Uudenmaan alueella. Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Kirsi Varhila sanoo, että viranomaisten pitää todennäköisesti kiristää Helsingin ja Uudenmaan koronarajoituksia.

Suomen Oscar-ehdokas

Tove (Alma Pöysti) sitter vid scenkanten och ser fundersam ut.
Alma Pöysti on näyttelee Tove Janssonia elokuvassa, joka on Suomen Oscar-ehdokas. Kuva: Sami Kuokkanen / Helsinki-filmi

Suomen Oscar-ehdokas on valittu. Se on elokuva Tove.

Tove-elokuva on Oscar-ehdokas parhaan kansainvälisen elokuvan sarjassa.

Elokuva kertoo Tove Janssonin elämästä. Jansson oli taitelija ja kirjailija, joka loi muumit.

Elokuva kertoo nuoresta Tovesta. Toven roolissa on näyttelijä Alma Pöysti.

Tove Jansson oli ruotsinkielinen. Myös elokuva on tehty ruotsiksi.

Elokuva Tove tuli Suomessa elokuvateattereihin lokakuun alussa. Se on saanut paljon katsojia.

Oscar-palkinnot jaetaan ensi vuonna vasta huhtikuussa koronan takia. Yleensä Oscar-palkinnot jaetaan jo helmikuussa.

Suomen sää

Kuvassa on vesisade.
Torstai on sadepäivä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Torstaina koko Suomessa tulee runsaita sateita.

Pohjoisessa sateet ovat lunta. Etelässä sataa päivällä vettä, mutta illalla sateet ovat lunta myös etelässä.

Sää on hyvin tuulinen. Merellä jopa myrskyää.

Sää on lämpimämpi kuin yleensä marraskuussa. Torstaina Etelä-Suomessa on noin 10 astetta lämmintä.

Perjantaina sää kylmenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä