Keskiviikko 18.3.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Ovatko päiväkodit auki vai kiinni?

Oikea vastaus:

Päiväkodit ovat auki.

2.Miksi hallitus haluaa, että päiväkodit ovat auki?

Oikea vastaus:

Hallitus haluaa turvata vanhempien työnteon ja etätyöt.

3.Kuka on Suomen opetusministeri?

Oikea vastaus:

Li Andersson.

4.Miksi valmiuslain ohjeita voidaan ehkä tiukentaa?

Oikea vastaus:

Niitä voidaan tiukentaa, jos ihmiset eivät noudata niitä.

5.Keitä liikkumisrajoitukset erityisesti koskevat?

Oikea vastaus:

Yli 70-vuotiaita.

6.Saako yli 70-vuotias mennä kodista ulos?

Oikea vastaus:

Saa.

7.Mitä ulkona ei saa tehdä?

Oikea vastaus:

Ei saa jäädä oleskelemaan ja seurustelemaan ihmisten kanssa.

8.Mistä veriryhmistä Veripalvelussa on pulaa?

Oikea vastaus:

Lähes kaikista veriryhmistä.

9.Mitä rajoituksia verenluovutuksessa on?

Oikea vastaus:

Kipeänä ei saa luovuttaa, ja Euroopassa matkustamisesta seuraa 14 päivän luovutuskielto.

10.Minkä koulujen yhteishaku on alkanut?

Oikea vastaus:

Korkeakoulujen.

11.Koska hakuaika päättyy?

Oikea vastaus:

1. huhtikuuta

12.Mikä on EBU?

Oikea vastaus:

Euroopan yleisradioliitto.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä