Keskiviikko 18.3.2020 (radio)

Koulut kiinni - päiväkodit ovat auki

Lapsia leikkimässä päiväkodissa.
Päiväkotien toiminta jatkuu koronaviruksesta huolimatta. Kaikkien perheiden lapsilla on oikeus mennä päiväkotiin, vaikka hallitus suosittelee kotihoitoa mahdollisimman monelle. Kuva: Marko Väänänen / Yle

Hallitus on jälleen tiedottanut koronaviruksen seurauksista. Koulut ja oppilaitokset ovat tänään siirtyneet pääosin etäopetukseen.

Päiväkodit pysyvät auki kaikille lapsille. Hallitus haluaa turvata vanhempien työnteon ja etätyöt.

Hallitus haluaa myös, että lasten päivähoito ei siirry isovanhemmille, jotka kuuluvat riskiryhmään.

Hallitus kuitenkin suosittaa päivähoitoa kotona, jos se vain on mahdollista.

Opetusministeri Li Andersson toivoo, että kunnat eivät peri päivähoitomaksuja lapsista, jotka eivät tule päiväkotiin.

Valmiusohjeet voivat tiukentua, jos rajoituksia ei noudateta

Vanhuus
Yli 70-vuotiaat saavat koronaepidemiasta huolimatta ulkoilla, mutta varovainen pitää olla. Nyt pitää välttää kaikkia lähikontakteja kaikkiin ihmisiin. Kuva: Viivi Sihvonen / Yle

Valmiuslain ohjeita voidaan tiukentaa.

Sosiaali- ja terveysministeriö on valmis tiukentamaan ohjeita, jos ihmiset eivät noudata niitä.

Varsinkin yli 70-vuotiaiden liikkumisrajoitukset on otettava vakavasti. Näin sanoo kansliapäällikkö Kirsi Varhila ministeriöstä.

Ikäihmiset saavat edelleenkin käydä kaupassa ja apteekissa, jos niihin on tärkeää asiaa. Myös ulkoilla saa - muttei joukolla. Varhila sanoo, että kodin ulkopuolelle ei saa jäädä oleskelemaan tai seurustelemaan ihmisten kanssa.

Tärkeintä on välttää kaikkia lähikontakteja kaikkiin ihmisiin. Poliisi valvoo, ettei julkisesti ole koolla yli 10:tä ihmistä.

Tarkoitus on suojella riskiryhmiä, joihin yli 70-vuotiaat kuuluvat.

Hallitus ja viranomaiset muistuttavat, että yhteiset talkoot viruksen estämisessä koskevat kaikkia ihmisiä. Vain näin on mahdollista suojella itseä ja muita.

Veripalvelu toivoo lisää verenluovuttajia

Jokaiselta luovuttajalta otetaan noin puoli litraa verta.
Verenluovuttajista on nyt pulaa. Jos ei ole kipeä eikä tullut juuri ulkomailta, kannattaa mennä luovuttamaan verta, Veripalvelu toivoo. Kuva: Maija-Liisa Juntti / Yle

Verenluovuttajista on nyt pulaa. Koronavirus ja poikkeustoimet ovat vähentäneet verenluovuttajien määrää.

Punaisen Ristin Veripalvelu vetoaa ihmisiin ja pyytää heitä luovuttamaan verta myös lähiviikkojen aikana. Tarvetta on lähes kaikkien veriryhmien luovuttajista.

Veripalvelu korostaa, että veren luovuttaminen ei esimerkiksi heikennä vastustuskykyä.

Kipeänä verta ei kuitenkaan saa luovuttaa. Euroopassa matkustamisesta seuraa 14 päivän luovutuskielto.

Yhteishaku alkoi

LABin Niemen kampus
Lahden ammattikorkeakoulu. Kuva: Meeri Niinistö / Yle

Korkeakoulujen yhteishaku on alkanut tänään. Haku koskee suomen- ja ruotsinkielisiä koulutuksia, jotka alkavat syksyllä. Hakuaika päättyy 1. huhtikuuta.

Todistusvalintojen tulokset ilmoitetaan hakijoille viimeistään toukokuun lopulla. Muiden tulokset ilmoitetaan viimeistään heinäkuun alkupuolella.

Euroviisut on peruttu

Euroviisut 2020
Vuoden 2020 Euroviisut oli määrä järjestää Hollannin Rotterdamissa toukokuussa.

Euroviisuja ei järjestetä tänä vuonna. Syynä on koronavirusvaara, kertoo Euroopan yleisradioliitto EBU.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun Euroviisut perutaan sen 64-vuotisen historian aikana.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä