Keskiviikko 18.9.2019 (radio)


Budjetti ei miellytä oppositiota

Budjettikirjoja eduskunnan täysistunnossa.
Budjettikirjoja eduskunnassa. Kuva: AOP

Oppositiopuolueet ovat tyytymättömiä hallituksen budjettiehdotukseen. Oppositiopuolueita ovat puolueet, jotka eivät ole hallituksessa. Hallitus julkaisi budjettiehdotuksen eilen.

Oppositiopuolueet sanovat, että valtiolla ei riitä rahaa kaikkiin budjetin asioihin.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo sanoo, että hallituksen työllistämistoimet eivät ole uskottavia. Suurimman oppositiopuolueen perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho sanoo, että hallitus tekee väärin, jos hallitus myy paljon valtion omaisuutta.

Alkoholimyynti väheni

Olut- ja siiderihyllyjä kaupassa.
Alkoholia myytiin toissakesänä enemmän, koska oli niin lämmin. Kuva: Annika Holmbom / Yle

Alkoholin myynti ruokakaupoissa on vähentynyt. Alkuvuonna eli tammi-elokuussa alkoholia myytiin ruokakaupoissa noin 2 prosenttia vähemmän, kuin viime vuonna.

Myynti väheni varsinkin kesällä. Viime vuonna kesä oli tosi lämmin ja silloin ostettiin paljon olutta, siideriä ja lonkeroa. Tänä vuonna alkoholia ei myyty kesällä niin paljon.

Päivittäistavarakauppa arvioi, että alkoholin matkustajatuonti Virosta lisääntyy. Tuonti ehkä lisääntyy, koska Viro on laskenut alkoholiveroa, ja alkoholi on siellä aiempaa halvempaa.


Niinistö tapaa Trumpin

Donald Trump ja Sauli Niinistö.
Trump ja Niinistö tapaavat lokakuussa Washingtonissa USA:ssa. Kuva: AOP

Presidentti Sauli Niinistö tapaa USA:n presidentin. Niinistö tapaa presidentti Donald Trumpin 2. lokakuuta Washingtonissa USA:ssa. Presidentit keskustelevat Suomen ja USA:n yhteistyöstä ja Euroopan ja arktisen alueen turvallisuuden parantamisesta.

Presidentti Niinistö matkustaa USA:han myös ensi viikolla YK:n yleiskokoukseen ja tapaa YK:n pääsihteerin Antonio Guterresin.

Rinne tapasi Macronin

Emmanuel Macron
Rinne tapsi Macronin Pariisissa. Kuva: Ian Langsdon / EPA

Pääministeri Antti Rinne on vierailulla Ranskassa. Rinne on tavannut tänään Ranskan presidentin Emmanuel Macronin Pariisissa, Élysée-palatsissa.

Rinne ja Macron keskustelivat EU-asioista, kuten EU:n budjettineuvotteluista, ilmastotoimista, puolustusyhteistyöstä ja brexitistä.

Saarikko sai pojan

Annika Saarikko
Annika Saarikolla (lesk.) on nyt kaksi poikaa. Kuva: Laura Ukkonen / Lehtikuva

Keskustalainen ministeri Annika Saarikko on saanut vauvan. Saarikko synnytti pojan viime yönä. Saarikko kertoo, että synnytys oli rankka ja kesti kauan.

Annika Saarikko jäi perhevapaalle kuukausi sitten. Hän palaa tiede- ja kulttuuriministerin tehtävään ensi vuoden elokuussa. Saarikolla on myös ennestään poika, joka nyt sai veljen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä