Keskiviikko 19.1.2022 (radio)

Aluevaalien ennakkoäänestys

Henkilö tutkii aluevaalimainoksia lumisessa maisemassa.
Aluevaalien vaalimainoksia. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Aluevaalien ennakkoäänestys päättyi eilen. Ennakkoon äänesti vähän yli miljoona ihmistä eli noin 26 prosenttia äänioikeutetuista.

Vilkkaimmin äänestettiin Etelä-Savon hyvinvointialueella, jossa yli 30 prosenttia äänioikeutetuista kävi äänestämässä. Laiskimmin äänestettiin Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella, jossa äänestysprosentti jäi alle 20.

Ulkomailla ennakkoon äänesti noin 3000 ihmistä, kertoo ulkoministeriö. Äänistä yli puolet annettiin Espanjassa. Ennakkoäänestys järjestettiin noin 70 eri maassa.

Aluevaalien varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina.

Korona työpaikoilla

Espoon Laaksolahden päiväkotissa, pehmolelunorsu makaa sohvalla.
Päiväkodeissa varaudutaan sairauspoissaolojen kasvuun. Kuva: Janne Lindroos / Yle

Monilla työpaikoilla varaudutaan sairauspoissaolojen kasvuun.

Koronaepidemian tartunta-aaltoon varaudutaan esimerkiksi kouluissa ja päiväkodeissa. Esimerkiksi Kuopiossa ja Joensuussa on laadittu suunnitelmia siitä, miten toimitaan, jos henkilökuntaa ei ole enää tarpeeksi.

Lasten ja henkilökunnan poissaolot ovat jo kasvaneet ja aiheuttaneet lisätyötä monissa kunnissa.

Myös poliisi ja pelastuslaitokset varautuvat koronapoissaoloihin.

Palokunnat ja poliisilaitokset paikkaavat runsaita sairauspoissaoloja esimerkiksi ylitöillä ja siirtämällä henkilöstä asemalta toiselle. Myös esihenkilöitä siirretään työvuoroihin.

Kanteluita oikeusasiamiehelle

Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen.
Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Eduskunnan oikeusasiamiehelle tehtiin ennätysmäärä kanteluita viime vuonna.

Yhteensä kanteluita tehtiin yli 7700. Se on noin 700 enemmän kuin toissa vuonna.

Eniten kanneltiin terveydenhuollosta, sosiaalihuollosta ja poliisista. Yli tuhat kantelua tehtiin asioista, jotka jotenkin liittyivät koronaepidemiaan.

Europarlamentin puhemiehet

Heidi Hautala.
Heidi Hautala. Kuva: AOP

Vihreiden europarlamentaarikko Heidi Hautala on valittu uudelleen Euroopan parlamentin varapuhemieheksi.

Roberta Metsola.
Roberta Metsola. Kuva: Patrick Hertzog / AFP

Hautala on ollut EU-parlamentin varapuhemies vuodesta 2017 lähtien. Yhteensä parlamentissa on 14 varapuhemiestä.

Parlamentin puhemieheksi valittiin eilen maltalainen Roberta Metsola. 43-vuotias Metsola on EU-parlamentin historian nuorin puhemies. Hänen puolisonsa on suomalainen.

Torstain sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Torstaina etelässä ja idässä sataa runsaasti lunta.

Lännessä ja pohjoisessa sää kylmenee ja selkenee hieman.

Lämpötila on etelässä ja idässä +1 ja -3 asteen välillä, muualla -2...-7 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä