Keskiviikko 19.12.2018 (radio)

Pienituloiset

Mies laittaa seteliä lompakkoon.
Pienituloisiin kotitalouksiin kuului viime vuonna noin 650 000 ihmistä. Kuva: AOP

Pienituloisten määrä kasvoi viime vuonna.

Tilastokeskus kertoo, että pienituloisiin kotitalouksiin kuului viime vuonna noin 650 000 ihmistä. Se on noin 30 000 ihmistä enemmän kuin vuotta aiemmin.

Pienituloisuuden raja yhden hengen taloudessa oli viime vuonna 14 750 euroa vuodessa.

Energiajuomat

Energiajuomissa on paljon kofeiinia. Kuva: Hanna Lumme / Yle

Energiajuomien myynti alle 15-vuotiaille halutaan kieltää lailla.

Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä ja perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko ehdottavat, että alle 15-vuotiaille ei saa enää myydä kofeiinipitoisia energiajuomia. Ministerit sanovat, että myyntikiellosta pitää sopia seuraavassa hallitusohjelmassa.

Ministerit sanovat, että he ovat huolissaan lasten terveydestä.

Muoviset kertakäyttötuotteet

muovisia mehupillejä
Eu kieltää muoviset mehupillit. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

EU on sopinut muovisten kertakäyttötuotteiden kieltämisestä.

EU kieltää sellaiset muoviset kertakäyttötuotteet, jotka voidaan valmistaa jostain muusta materiaalista. Esimerkiksi muoviset veitset, haarukat ja lusikat, muovilautaset. pillit ja vanupuikot kielletään.

Kertakäyttöiset muovituotteet halutaan kieltää, koska roskaavat esimerkiksi maailman meriä.

Presidentin joululahjat

Sauli Niinistö ja Jenni Haukio vastaanottavat metsäylioppilaiden lahjoittaman joulukuusen presidentin virka-asunnolla.
Metsäylioppilaat lahjoittivat Mäntyniemeen joulukuusen ja kauralyhteen. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio ovat saaneet joululahjoja eri järjestöiltä.

Presidentti sai lahjaksi joulukuusen ja joulukukan. Presidentti sai myös karjalaisia piirakoita ja kasviskorin, kinkun ja hauen joulukalaksi

Lisäksi poikakuoro Cantores Minores ja Lucia-neito lauloivat Mäntyniemessä presidentille ja hänen vaimolleen.

Tullin ruokakoira

Aino-koira
Tullin ensimmäinen ruokakoira Aino aloitti työt itärajalla viime kesänä. Kuva: Miina Sillanpää / Yle

Tulli aikoo kouluttaa uuden ruokakoiran. Ruokakoiran työ on löytää kielletyt ruokatuliaiset.

Tullin ensimmäinen ruokakoira Aino aloitti työn Venäjän rajalla viime kesäkuussa. Aino on ollut tosi tehokas. Puolen vuoden aikana Aino on löytänyt lähes 600 kiloa kiellettyjä liha- ja maitotuotteita.

Tulli haluaa, että toinen ruokakoira tulee töihin Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Historiantekijä

Petra Olli
Painija Petra Olli. Kuva: Jussi Nukari/Lehtikuva

Kansainvälinen painiliitto on valinnut painija Petra Ollin vuoden historiantekijäksi.

Petra Olli voitti painin maailmanmestaruuden lokakuussa Unkarissa.

Olli on ensimmäinen suomalainen painin maailmanmestari yli 20 vuoteen. Edellinen oli Marko Yli-Hannuksela, joka voitti MM-kultaa Puolassa vuonna 1997.

Petra Olli on myös ensimmäinen suomalainen naispainija, joka on voittanut maailmanmestaruuden.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä