Keskiviikko 1.9.2021 (radio)

EU ja Afganistan

Ihmisiä seisomassa piikkilanka-aidan edessä.
Afganistanin pakolaisia halutaan auttaa naapurimaissa. Kuva: AOP

EU:n sisäministerit ovat keskustelleet Brysselissä Afganistanin kriisistä.

Kokouksessa painotettiin, että pakolaisia pitää auttaa ensisijaisesti Afganistanin naapurimaissa.

Ministerit sanoivat, että humanitaarisen kriisin estäminen Afganistanissa on paras tapa estää laajaa muuttoliikettä. Se estää myös pakolaisvirtoja Eurooppaan.

Lapset ja ruoka

Antibioottikuurin jälkeen suolisto kaipaa terveellistä ja monipuolista ravintoa. Varsinkin parsakaalissa on paljon suolistoa suojaavaa ainetta.
Vihanneksia pitäisi olla enemmän kaikkien lautasella. Kuva: Arja Lento / Yle

Lasten ruokavaliossa on parantamisen varaa, kertoo Turun yliopiston valtakunnallinen tutkimus.

Varsinkin kouluikää lähestyvät lapset tarvitsevat paljon kannustusta kasvisten, vihannesten ja marjojen syöntiin.

Vain 14 prosentilla lapsista ruokavalion ravitsemuslaatu oli hyvä.

Vain 1 prosentti lapsista söi kasviksia, hedelmiä ja marjoja tarpeeksi. Suositus on 5 annosta päivässä.

Ruokavalion laatua verrattiin lasten ylipainoon ja lihavuuteen.

Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka vanhempien koulutus, tulotaso ja elintavat vaikuttivat lapsen ruokavalioon.

Koiviston muistomerkki

Mauno Koiviston muistomerkki
Kuva: Valtioneuvosto

Suunnittelukilpailu presidentti Mauno Koiviston muistomerkistä on ratkennut.

Kilpailun voitti teos Välittäjä, jonka on suunnitellut Kirsi Kaulanen. Kaulanen sanoo, että teoksen 2 osaa kuvaavat presidenttiä idän ja lännen välissä.

Tavoitte on, että muistomerkki on valmis syksyllä 2023. Tuolloin on kulunut 100 vuotta Koiviston syntymästä. Teos tulee Pikkuparlamentin puistoon Helsingissä.

Koivisto oli suomalainen sosiaalidemokraattinen poliitikko, pankinjohtaja ja sosiologi.

Hän oli Suomen tasavallan 9. presidentti vuosina 1982 - 1994.

Naisten jääkiekkopronssi

Naisleijonat.
Naisleijonat odottavat jo seuraavia olympialaisia. Kuva: Suomen Jääkiekkoliitto

Suomen naisten jääkiekkomaajoukkue on saanut pronssia Calgaryn MM-kisoissa. Naisleijonat voitti mitaliottelussa kisojen yllättäjämaa Sveitsin maalein 3–1.

Kanada nousi maailmanmestariksi, kun se voitti USA:n.

Suomi on saanut mitaleita myös Tokion paralympialaisissa.

Leo-Pekka Tähti sai hopeaa ratakelauksessa T54-luokan sadan metrin finaalissa. Ratakelaaja Amanda Kotaja kelasi hopealla naisten T54-luokan sadalla metrillä.

Toni Piispanen voitti paralympiakultaa T51-luokan 200 metrin ratakelauksessa. Keihäänheittäjä Marjaana Heikkinen sai pronssia F34-luokassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä