Keskiviikko 19.2.2020 (radio)
Ulkoministeri Haavisto
Ulkoministeri Pekka Haaviston toimia tutkitaan. Eduskunnassa päätettiin keskiviikkona, että Haaviston toimista tehdään esitutkinta.
Tarkoitus on selvittää, yrittikö Haavisto päästä eroon virkamiehestä, jonka kanssa hän oli eri mieltä. Haavisto halusi siirtää virkamiehen toisiin tehtäviin, kun al-Holin asiaa käsiteltiin. Nyt kysytään, toimiko Haavisto oikein.
Al-Hol on syyrialainen leiri, jossa asuu myös Isis-terroristien perheenjäseniä. Joukossa on suomalaisia naisia ja lapsia.
Suomessa on riidelty siitä, pitääkö al-Holin suomalaisia auttaa vai ei. Myös ulkoministeri Haavisto ja tärkeä virkamies olivat asiasta eri mieltä.
Suomen turvapaikkapäätökset

Maahanmuuttovirasto on tarkastanut vanhoja turvapaikkapäätöksiä. Maahanmuuttovirasto tarkasti yhteensä monta sataa päätöstä.
Päätökset tarkastettiin, koska Euroopan ihmisoikeustuomioistuin sanoi syksyllä, että Suomi on yhdessä päätöksessä rikkonut ihmisoikeussopimusta.
Tarkastuksessa joistakin päätöksistä löydettiin puutteita. Siksi 10 turvapaikanhakijaa saa tehdä uuden hakemuksen. Nämä hakijat eivät aiemmin saaneet turvapaikkaa, mutta nyt he voivat hakea sitä uudestaan.
Britannian maahanmuuttajat
Britannia suunnittelee uusia sääntöjä maahanmuuttajille.
Britannia aikoo antaa pisteitä ihmisille, jotka pyrkivät Britanniaan töihin. Ihmisen pitää saada tarpeeksi pisteitä, että hän saa muuttaa Britanniaan.
Pisteitä annetaan koulutuksesta, kielitaidosta ja tuloista. Maahanmuuttajalla pitää olla työpaikka valmiina, ennen kuin hän muuttaa Britanniaan.
Säännöt ovat samat EU-maiden kansalaisille ja muiden maiden kansalaisille. Britannia erosi Euroopan unionista tammikuun lopussa.
Talven pimeys

Talvi on ollut Etelä-Suomessa sateinen ja harmaa. Valkoinen lumi puuttuu kokonaan. Se voi lisätä kaamosmasennusta, eli ihmiset voivat huonosti, koska on pimeää.
Tutkimusprofessori Timo Partonen antaa ohjeita kaamosmasennusta vastaan. Kirkasvalolamppu, liikunta ja terveellinen ruoka auttavat ihmistä kestämään talven. On tärkeää myös tavata ystäviä ja kavereita, professori Partonen sanoo.