Keskiviikko 19.6.2019 (radio)


Poliisien oikeudenkäynti

Paatero, Lardot, Aapio, Riikonen, Aarnio
Joukko korkeita poliiseja joutui oikeuteen. Kuva: Lehtikuva / Yle

Oikeus on antanut tuomion isossa poliisijutussa. Jutussa syytettiin poliisin esimiehiä.

Helsingin käräjäoikeuden päätös oli, että esimiehet eivät ole tehneet rikosta.

Poliisin esimiehiä syytettiin siitä, että he eivät valvoneet tietolähteiden käyttöä. Tietolähde tarkoittaa ihmistä, joka kertoo poliisille tietoja esimerkiksi rikollisten suunnitelmista.

Poliisin täytyy pitää tietolähteistä rekisteriä eli luetteloa. Helsingin huumepoliisin entinen päällikkö kuitenkin poisti tietolähteet rekisteristä.

Oikeuden mielestä asiassa ei tapahtunut rikosta.

Ulkomaalaistaustaiset asukkaat

Ihmiset kävelevät kaupungin vilinässä ja tungoksessa.
7,3 prosenttia Suomen asukkaista on ulkomaalaistaustaisia. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Monilla Suomen asukkailla on ulkomaalaistausta.

Suomessa asuu nyt yli 400 000 ulkomaalaistaustaista ihmistä. Se on 2 kertaa niin paljon kuin 10 vuotta sitten. Suurimmat ryhmät tulevat Venäjältä, Virosta, Irakista ja Somaliasta.

Suurin osa ulkomaalaistaustaisista asuu Uudellamaalla. Vantaan asukkaista jo melkein 20 prosenttia on ulkomaalaistaustaisia, ja koko pääkaupunkiseudulla 25 prosenttia alle kouluikäisistä lapsista on ulkomaalaistaustaisia.

Kahden kodin lapset

Lapsi antaa suukon äidille.
Vanhempien avioeron jälkeen lapsi jää usein asumaan äidin luo. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomessa noin 110 000 lasta asuu 2 kodissa. Tieto on Tilastokeskukselta.

Lapsi asuu 2 kodissa, kun hän asuu osan ajasta äidin luona ja osan ajasta isän luona. Näin käy usein vanhempien avioeron jälkeen.

Noin 40 000 lasta asuu yhtä paljon äidin ja isän luona. Tavallisin tilanne on se, että lapsen virallinen koti on äidin luona. Silloin lapsi yleensä myös asuu enemmän äidin luona.

Juhannuksen liikenne

Autoletka vitostiellä.
Juhannusviikon torstai on vilkas päivä liikenteessä. Kuva: Heidi Sullström / Yle

Viikonloppuna vietetään juhannusta.

Autoteillä on ruuhkaa torstaina, kun monet matkustavat viettämään juhannusta. Liikennettä on paljon myös perjantaina aamupäivällä.

Junaliikenteessä on paljon muutoksia juhannuksen takia. Perjantaina eli juhannusaattona junat kulkevat lauantain aikataulun mukaan. Lauantaina eli juhannuspäivänä junat noudattavat sunnuntain aikatauluja.

Myös Helsingin seudun julkisessa liikenteessä on muutoksia. Torstaina ajetaan perjantain aikataulujen mukaan. Siksi myös yövuorot ajetaan torstain ja perjantain välisenä yönä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä