Keskiviikko 19.7.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta ihmistä kuoli Laukaan onnettomuudessa?

Oikea vastaus:

Vain yksi.

2.Mitä onnettomuudessa tapahtui?

Oikea vastaus:

Pieni lentokone putosi.

3.Kuka vierailee ensi viikolla Suomessa?

Oikea vastaus:

Venäjän presidentti Putin.

4.Mitä hän tekee?

Oikea vastaus:

Hän tapaa Suomen presidentin ja käy Savonlinnan Oopperajuhlilla.

5.Miksi vanhusten hoitajilla on Vuosaaressa vähemmän kiirettä kuin muualla?

Oikea vastaus:

Vuosaaressa hoitajien työpäivä on 9 tuntia.

6.Onko hoitajilla liian vähän vapaata?

Oikea vastaus:

Ei ole, pitempi työpäivä tuo lisää vapaapäiviä.

7.Mistä päin Suomea on löydetty vääriä 50 euron seteleitä?

Oikea vastaus:

Itä-Suomesta.

8.Mitä näistä seteleistä löytyy?

Oikea vastaus:

Teksti "invalid".

9.Missä päin liikkuu vääriä 100 euron seteleitä?

Oikea vastaus:

Turussa.

10.Luottavatko suomalaiset palomieheen?

Oikea vastaus:

Kyllä, enemmän kuin muihin ammatteihin.

11.Miksi ihmiset ihmettelevät, kun Aleksi Ojala on lenkillä?

Oikea vastaus:

Ojala kävelee juoksijoiden ohi.

12.Kuinka kovaa vauhtia Ojala kävelee?

Oikea vastaus:

Ojalan nopeus voi olla yli 20 kilometriä tunnissa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä