Keskiviikko 19.7.2017 (radio)

 

Lento-onnettomuus

Laukaa kartalla.
Onnettomuus tapahtui Laukaassa, Jyväskylän lähellä. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Yksi ihminen on kuollut lentokoneen onnettomuudessa.

Pieni lentokone putosi keskiviikkona Laukaassa, Keski-Suomessa. Lentokoneessa oli vain yksi ihminen.

Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä. Poliisi tutkii asiaa.

Venäjän presidentti

Sauli Niinistö ja Vladimir Putin
Putin vieraili Suomessa myös viime kesänä. Kuva: Mikhail Metzel / TASS / AOP

Venäjän presidentti Vladimir Putin tulee Suomeen ensi viikolla. Putin vierailee Savonlinnassa.

Putin tapaa Suomessa presidentti Sauli Niinistön. Presidentit keskustelevat ajankohtaisista asioista.

Lisäksi presidentit käyvät Savonlinnan Oopperajuhlilla. He katsovat oopperan, jonka esittää venäläinen Bolshoi-teatteri.

Hyvä hoito

Lähihoitaja Leila Kantanen katsoo vierestä kun Sirkka Arola ruokailee kotonaan.
Lähihoitaja Leila Kantasella on aikaa Sirkka Arolan luona Vuosaaressa. Kuva: Kari Ahotupa / Yle

Vanhusten hoitajilla on usein kiire.

Helsingin Vuosaaressa tilanne on parempi. Hoitajilla on aikaa vanhuksille, koska he tekevät työtä 9 tuntia päivässä. Pitempi työpäivä vähentää kiirettä, ja vapaapäiviä on enemmän.

Hoitajat ja vanhukset ovat tyytyväisiä kokeiluun. Siksi myös muualla Helsingissä harkitaan pitempää työpäivää vanhusten hoitajille.

Väärät setelit

Väärä 50 euron seteli
Teksti "invalid" kertoo, että seteli ei ole oikea. Kuva: Itä-Suomen poliisilaitos

Poliisi on löytänyt Suomesta vääriä seteleitä.

Itä-Suomessa on liikkunut vääriä 50 euron seteleitä. Seteleitä on käytetty esimerkiksi ravintoloissa.

Poliisi otti kiinni 3 nuorta miestä Kuopiossa. Miehillä oli vääriä seteleitä.

Poliisi sanoo, että setelit näyttävät oikeilta. Setelit on kuitenkin tilattu ulkomailta internetin kautta.

Seteleissä on sana "invalid". Se kertoo, että seteli ei ole oikea.

Poliisi on löytänyt vääriä seteleitä myös Turusta. Siellä on liikkunut vääriä 100 euron seteleitä.

Luotettava palomies

Palomies
Palomies on suomalaisen mielestä luotettava. Kuva: Fredrika Sundén / Yle

Suomalainen luottaa palomieheen.

Valitut Palat -lehti kysyi lukijoilta, minkä ammatin työntekijöihin he luottavat. Tulos on, että suomalaiset luottavat eniten palomieheen ja apteekkityöntekijään.

Vähiten suomalaiset luottavat puhelinmyyjään. Myös poliitikkoon luotetaan vain vähän.

Nopea kävelijä

Aleksi Ojala ohittaa juoksijan kävellen.
Aleksi Ojala kävelee juoksijan ohi.

Kävelijä on hitaampi kuin juoksija. Niin on tavallisesti, mutta ei aina.

Aleksi Ojala on mies, joka kävelee nopeammin kuin tavallinen ihminen juoksee. Ojala on kilpakävelijä.

Kun Ojala on lenkillä, juoksijat ovat ihmeissään. He eivät ymmärrä, miten joku voi kävellä ohi.

Monet eivät pysty edes pyöräilemään yhtä kovaa vauhtia kuin Ojala kävelee. Ojalan nopeus voi olla jopa yli 20 kilometriä tunnissa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä