Keskiviikko 20.10.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka on arvioinut koronan kustannuksia suomalaiselle yhteiskunnalle?

Oikea vastaus:

Aalto-yliopiston tuotantotalouden professori Paul Lillrank.

2.Kuinka paljon kalliimpaa koronapotilaiden hoito on tavalliseen hoitoon verrattuna?

Oikea vastaus:

Kymmeniä kertoja kalliimpaa.

3.Miksi tarkkaa hintaa on vaikea selvittää?

Oikea vastaus:

Pandemian vaikutukset ovat monimutkaiset.

4.Kuinka monta ihmishenkeä on ehkä säästynyt?

Oikea vastaus:

Yli 2000.

5.Mikä firma Helsinki Shipyard Oy on?

Oikea vastaus:

Telakka.

6.Kuka on määrännyt firmaan pakolliset terveystarkastukset?

Oikea vastaus:

Etelä-Suomen aluehallintovirasto.

7.Kuinka monta työntekijää tarkastetaan?

Oikea vastaus:

1000.

8.Mikä on Karvi?

Oikea vastaus:

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus.

9.Kuinka mones arviointi tämä on? Perustele.

Oikea vastaus:

Ensimmäinen. Vastaavanlaista arviointia ei ole Suomessa aiemmin tehty.

10.Kuinka suuri osa koulukiusaamisesta tapahtuu aikuisten tietämättä?

Oikea vastaus:

Noin puolet.

11.MIkä on Cannonball MC?

Oikea vastaus:

Moottoripyöräjengi.

12.Missä päin Suomea voi sataa lunta?

Oikea vastaus:

Lapissa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä