Keskiviikko 20.11.2019 (radio)


Postilakon tilanne

Postilaatikkoja Pääpostin edustalla Helsingissä 18. marraskuuta
Postilakon takia kirjeet eivät kulje. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Postilakon neuvottelut ovat jatkuneet. Neuvottelijat etsivät ratkaisua postialan työriitaan. Alalla riidellään esimerkiksi palkoista.

Jos postilakko jatkuu, jatkuvat myös tukilakot. Monien alojen ammattiliitot tukevat Postin työntekijöiden lakkoa. Tukilakot pysäyttävät Postin lähetyksiä maanteillä, rautateillä, satamissa ja lentoasemilla.

Jos postilakko jatkuu vielä ensi viikolla, tukilakkoja tulee lisää. Uudet tukilakot vaikuttavat esimerkiksi ihmisten liikkumiseen.

Maanantaina tukilakko pysäyttää bussit Helsingin seudulla. Monet laivat Helsingin ja Tukholman välillä eivät kulje alkuviikon aikana. Maanantaina tukilakkoja on myös lentoasemilla, esimerkiksi turvatarkastuksen työntekijät voivat keskeyttää työt.

Jos postilakko loppuu, tukilakkoja ei tule.

Postilakko alkoi marraskuun 11. päivä. Lakon takia kirjeet ja paketit kulkevat tosi hitaasti.

Lasten päivä

isä näyttää lapselle kuvakirjaa
Jokaisella lapsella on oikeus hyvään elämään. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Keskiviikkona on vietetty lasten päivää. Kansainvälinen lasten oikeuksien päivä on monissa maissa marraskuun 20. päivä.

YK eli Yhdistyneet kansakunnat suosittelee, että lasten päivää vietetään kaikissa maissa. YK:n Lapsen oikeuksien sopimus hyväksyttiin tasan 30 vuotta sitten eli marraskuun 20. päivä vuonna 1989.

Lapsen oikeuksien sopimus sanoo, että lapsella on oikeus hyvään elämään, suojeluun ja kehittymiseen.

Suomessa lasten päivä on liputuspäivä. Siksi Suomen lippu on liehunut keskiviikkona eri puolilla Suomea.

Tohtori Google

Nainen läppärin äärellä.
Googlesta löytyy pelottavia sairauksia. Kuva: AOP

Monet etsivät syytä netin avulla, kun he voivat huonosti. "Tohtori Google" ehdottaa kuitenkin usein paljon pahempaa sairautta, kuin ihmisellä oikeasti on.

Amerikkalaisessa tutkimuksessa huomattiin, että melkein puolet googlaajista löysi netistä pahemman sairauden, kuin mitä heillä oli.

Hannu Halila Lääkäriliitosta uskoo, että tilanne on Suomessa sama. Monet jopa tuovat lääkärille papereita, jotka he ovat tulostaneet Googlesta.

Usein ihmiset pelkäävät syöpää, Halila sanoo. Lääkärin tehtävä on poistaa potilaan pelkoja.

Lasten uutiset

Uutisluokkalaiset haastattelemassa meteorologeja ilmastokeskustelussa Pointti-kaupunkifestivaaleilla
Myös lapset tarvitsevat omia uutisia. Kuva: Laura Hyyti / Yle

Yle alkaa tehdä uutisia lapsille. Lasten uutiset tehdään suomeksi ja ruotsiksi.

Tavoite on kertoa tapahtumista tavalla, joka sopii lapsille.

Lasten uutiset alkavat televisiossa syksyllä 2020.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä