Keskiviikko 20.1.2021 (radio)

Valta on vaihtunut USA:ssa

Joe Biden osallistui virkaanastujaistensa aattona koronan uhrien muistotilaisuuteen yhdessä vaimonsa Jillin kanssa.
Joe Biden osallistui virkaanastujaistensa aattona koronan uhrien muistotilaisuuteen yhdessä vaimonsa Jillin kanssa. Kuva: Shawn Thew / EPA

USA:ssa valta on vaihtunut. Uusi presidentti Joe Biden vannoo virkavalan keskiviikkona pääkaupungissa Washingtonissa.

Donald Trump ei osallistu Bidenin valatilaisuuteen. Hän poistui Valkoisesta talosta jo aiemmin.

Trump piti puheen Andrewsin sotilastukikohdassa Washingtonin lähellä. Trump sanoi, että hän sai paljon hyvää aikaan presidenttinä. Trump myös toivotti onnea Joe Bidenin hallinnolle.

Puheen jälkeen Trump matkusti Floridaan. Trump on 1. USA:n presidentti yli 150 vuoteen, joka ei ollut paikalla kun seuraava presidentti aloitti tehtävässä.

Aiemmin päivällä Trump muun muassa armahti useita rikoksista tuomittuja tai epäiltyjä ihmisiä.

Suomessa on todettu yli 440 uutta koronatartuntaa

Ihmisiä lumimyräkässä kävelemässä junalaiturilla kohti Rautatientoria.
Suomessa on todettu 444 uutta koronavirustartuntaa. Suurinta tartuntojen kasvu on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä. Kuvituskuva Helsingin rautatieasemalta. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Suomessa on 444 uutta koronatartuntaa, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Tartunnoista 278 on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella. Pohjois-Savon sairaanhoitopiirissä tartuntoja on 35 ja Varsinais-Suomessa 30.

Noin 62 000 ihmistä saanut Suomessa koronarokotteen

Rovaniemellä rokotetaan kaupungin hoitohenkilökuntaa.
Rovaniemellä rokotetaan kaupungin hoitohenkilökuntaa. Kuva: Jarmo Honkanen / Yle

Noin 62 000 ihmistä on saanut Suomessa koronarokotteen. THL:n tiedot eivät ehkä ole tarkkoja.

Eniten koronarokotetta on annettu Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä, jossa rokotteen on saanut noin 17 000 ihmistä. Varsinais-Suomen, Pohjois-Pohjanmaan ja Pirkanmaan sairaanhoitopiireissä rokotteen on saanut noin 5000 ihmistä.

Eniten on rokotettu 50-59-vuotiaita ihmisiä. Seuraavaksi eniten on rokotettu 40-49-vuotiaita.

Netflixin tilaajamäärä nousi

Nainen selaa padilta Netflixin tarjontaa kahvilassa Istanbulissa.
Yhtiö sai 8,5 miljoonaa uutta tilaajaa loka–joulukuussa, ylittäen näin yli 200 miljoonan kokonaistilaajan määrän. Kuva: Sedat Suna / EPA

Netflixillä on enemmän uusia tilaajia kuin koskaan aiemmin.

Netflix sai lokakuun ja joulukuun välisenä aikana 8,5 miljoonaa uutta tilaajaa. Koko viime vuoden aikana Netflix sai 37 miljoonaa uutta tilaajaa. Netflixillä on nyt yhteensä yli 200 miljoonaa tilaajaa.

Netflix on suoratoistopalvelu, josta voi katsoa televisiosarjoja ja elokuvia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä