Keskiviikko 20.12.2017 (radio)
FinnGen tutkii suomalaisten terveyttä ja perimää

Suomessa on alkanut iso tutkimus suomalaisten terveydestä. FinnGen-tutkimuksessa selvitetään suomalaisten perimää ja terveyttä ja perimän vaikutusta terveyteen.
Perimä tarkoittaa niitä ominaisuuksia, jotka ihminen on perinyt vanhemmiltaan ja esi-isiltään. Perimä voi esimerkiksi olla syy siihen, että ihminen sairastuu johonkin tautiin helpommin kuin joku toinen.
Tutkimuksessa kerätään tiedot puolen miljoonan suomalaisen perimästä. Sen jälkeen tiedot yhdistetään jokaisen osallistujan terveystietoihin.
Tutkimuksen avulla yritetään ymmärtää paremmin sairauksia ja niiden syitä.
Tutkimus voi myös johtaa uusien lääkkeiden kehittämiseen. Sen takia myös lääkeyhtiöt ovat tutkimuksesta kiinnostuneita.
Valtakunnansyyttäjälle sakkotuomio

Korkein oikeus on tuominnut valtakunnansyyttäjä Matti Nissisen sakkoihin. Korkein oikeus sanoo, että Nissinen on rikkonut virkavelvollisuutta.
Nissinen tilasi omalle työpaikalle koulutusta. Koulutus ostettiin firmalta, jonka omisti Nissisen veli.
Oikeusministeriö päättää myöhemmin, voiko Nissinen jatkaa valtakunnansyyttäjän työtä.
Valtakunnansyyttäjä on Suomen ylin syyttäjä.
Kinkkurasvasta polttoainetta

Joulukinkkujen paistorasvaa kerätään taas talteen eri puolilla maata. Kinkkurasvan keräyspisteitä on yhteensä 150.
Kinkkurasvasta valmistetaan Nesteen jalostamossa Porvoossa dieselpolttoainetta.
Yhden joulukinkun rasvalla ajaa autoa noin 3 kilometriä.
Tonttu kulkee nyt omasta ovesta
Tämän joulun suosikkikoriste on tonttuovi. Tonttuovi on pieni ovi, joka kiinnitetään kodin seinään, aivan lattianrajaan.
Tonttuoven voi askarrella itse, mutta niitä myydään myös kaupoissa.
Tonttuovi on tontun oma ovi. Sen kautta tonttu voi helposti kurkistaa, onko talossa kilttejä lapsia ja aikuisia.
Valkoinen joulu lähes koko maahan

Melkein koko maahan saadaan valkoinen joulu eli maassa on jouluna lunta, sanoo Ylen meteorologi Joonas Koskela.
Pohjois- ja Itä-Suomessa on paljon lunta jo nyt. Sinne myös sataa lisää lunta vielä ennen joulua.
Joonas Koskela kertoo, että lauantaina eli jouluaaton aattona lunta voi pyryttää myös Etelä-Suomessa.
Lounais-Suomessa ja länsirannikolla joulu voi kuitenkin olla lumeton. Siellä lämpötila on lähellä nollaa ja sade tulee vetenä.