Keskiviikko 20.2.2019 (radio)


Presidentti Putin on puhunut parlamentille

Putin piti vuosittaisen puheensa 20. helmikuuta.
Presidentti Vladimir Putin puhui Venäjän kongressille. Kuva: Alexander Nemenov / AFP

Venäjän presidentti Vladimir Putin on pitänyt puheen maan parlamentille. Putin sanoi, että venäläisten elämä parantuu tänä vuonna.

Putin lupasi lisää rahaa etenkin lapsiperheille. Hän kertoi, että lapsilisiä korotetaan ja veronalennuksia annetaan sellaisille perheille, joissa on monta lasta.

Putin sanoi puheessaan myös, että Venäjän talouden pitää kasvaa ainakin 3 prosenttia 2 vuodessa.

Ranskalaiset osoittivat mieltään vihapuhetta vastaan

Pariisin mielenosoitukseen osallistui myös keltaliivejä, jotka sanoutuivat irti antisemitismistä.
Pariisin mielenosoitukseen osallistui myös niin sanottuja keltapaitoja. Kuva: Juha Nurminen

Ranskassa on ollut isoja mielenosoituksia.

Ranskalaiset vastustivat vihapuhetta, joka kohdistuu juutalaisiin. Mielenosoitusmarsseihin osallistui kymmeniä tuhansia ihmisiä eri puolilla maata.

Ranskassa on tehty viime aikoina enemmän hyökkäyksiä juutalaisia vastaan kuin aikaisemmin. Presidentti Emmanuel Macron lupaa, että Ranska rankaisee viharikosten tekijöitä.

Egypti teloitti kuolemaantuomittuja

Tältä näytti Hisham Barakatin murhapaikalla kesäkuussa 2015.
Tältä näytti Hisham Barakatin murhapaikalla kesäkuussa 2015. Kuva: Khaled Elfiqi / EPA

Egypti on teloittanut yhdeksän ihmistä.

Heidät tuomittiin kuolemaan 2 vuotta sitten korkea-arvoisen syyttäjän Hisham Barakatin salamurhasta. Hänet tapettiin vuonna 2015. Murhasta tuomittiin kuolemaan yhteensä 28 ihmistä.

Teloitettujen ihmisten epäillään olleen egyptiläisen Muslimiveljeskunnan jäseniä. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty kehottaa Egyptiä keskeyttämään teloitukset.

Syrjäytyneitä nuoria on vähemmän kuin ennen

Ohjaamo, syrjäytyminen, hanke
Kokonaan toimettomana olevia nuoria on vähemmän kuin aiemmin. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Aiempaa harvempi nuori on syrjäytynyt.

Selvitys kertoo, että kokonaan ilman työtä tai koulutusta olevia nuoria on vähemmän kuin ennen. Määrä on vähentynyt 3 vuodessa 14 000:lla nuorella.

Nuorten syrjäytyminen on erilaista eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Itä-Suomessa ja Kaakkois-Suomessa on vaikeampaa päästä töihin tai opiskelemaan kuin Länsi-Suomessa.

Kuluttajien valinnat aiheuttavat valtaosan ilmastopäästöistä

Tuulivoimala
Kuluttajien valinnat vaikuttavat ilmastonmuutokseen. Kuva: Kari Kosonen / Yle

Kuluttajien valinnat aiheuttavat 70 prosenttia Suomen ilmastopäästöistä.

Ruoka aiheuttaa suomalaisen päästöistä 20 prosenttia ja asuminen 30 prosenttia. Lihan korvaaminen kasvisproteiineilla ja vihreän sähkön valitseminen vähentäisivät paljon päästöjä. Vihreä sähkö tarkoittaa esimerkiksi tuulivoimalla, aurinkoenergialla tai vesivoimalla tehtyä sähköä.

Voit laskea oman ilmastokuormasi Ylen ilmastolaskurilla. Ilmastolaskuri on osoitteessa yle.fi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä