Keskiviikko 20.3.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mihin saakka Britannia haluaa lykätätä EU-eroa?

Oikea vastaus:

Kesäkuun loppuun asti.

2.Miksi Britannia haluaa lisäaikaa?

Oikea vastaus:

Koska Britannian parlamentti ei ole hyväksynyt erosopimusta, jonka pääministeri May on neuvotellut EU:n kanssa.

3.Mitä YK:n onnellisuustutkimus sanoo Suomesta?

Oikea vastaus:

Että Suomi on maailman onnellisin maa. Suomi oli onnellisin myös edellisessä tutkimuksessa vuosi sitten.

4.Mitä onnellisuustutkija Ilona Suojanen sanoo tutkimuksesta?

Oikea vastaus:

Hän sanoo, että raportti ei kerro ihmisten onnellisuudesta, vaan siitä, miten hyvin asiat ovat eri maissa.

5.Mitkä maat ovat listan häntäpäässä?

Oikea vastaus:

Etelä-Sudan, Keski-Afrikan tasavalta ja Afganistan.

6.Kuinka laajat olivat viime viikon ilmastomielenosoitukset?

Oikea vastaus:

Noin 1,3 miljoonaa nuorta osoitti mieltä yli 100 maassa ja noin 200 kaupungissa.

7.Kuinka moni tyttövauva sai viime vuonna nimen Eeli?

Oikea vastaus:

Ei yksikään, sillä Eeli on pojan nimi.

8.Mikä oli suosituin tyttöjen etunimi viime vuonna?

Oikea vastaus:

Eevi.

9.Mitkä olivat suosituimmat ruotsinkieliset nimet?

Oikea vastaus:

Tytöillä Saga ja pojilla William.

10.Mitä tapahtuu, kun on kevätpäiväntasaus?

Oikea vastaus:

Aurinko siirtyy eteläiseltä pallonpuoliskolta pohjoiselle. Siitä eteenpäin pohjoisella pallonpuoliskolla ja tietysti myös Suomessa päivä on pidempi kuin yö.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä