Keskiviikko 20.3.2019 (radio)

Britannia haluaa siirtää EU-eroa

Theresa May
Britannian pääministeri Theresa May Kuva: Andy Rain / EPA

Britannia haluaa lykätä EU-eroa eli Brexitiä.

Britannia on pyytänyt EU:lta, että Britannian EU-eroa lykätään kesäkuun loppuu asti. Britannian oli määrä erota ensi viikon perjantaina eli 29. maaliskuuta.

Britannia haluaa lisäaikaa, koska brittiparlamentti ei ole hyväksynyt erosopimusta, jonka pääministeri Theresa May on neuvotellut EU:n kanssa. Parlamentti on äänestänyt sopimuksesta 2 kertaa ja hylännyt sen molemmilla kerroilla.

Britannian lykkäyspyyntöä käsitellään EU-johtajien huippukokouksessa Brysselissä huomenna.

Onnellinen maa

Kaksi kättä muodostaa sydämen.
Suomi on jo toista vuotta peräkkäin onnellisuustutkimuksen kärjessä. Kuva: Yle

Suomi on maailman onnellisin maa.

YK:n onnellisuustutkimuksessa Suomi on jo toista vuotta peräkkäin ykkössijalla eli maailman onnellisin maa.

Suomen jälkeen tulevat Tanska, Norja, Islanti ja Hollanti.

YK:n vertailussa on mukana 156 maata. Tutkimuksessa tarkastellaan esimerkiksi maan bruttokansantuotetta, vapautta ja sosiaaliturvaa.

Onnellisuustutkija Ilona Suojanen sanoo, että raportti ei kerro ihmisten onnellisuudesta, vaan siitä, miten hyvin asiat ovat eri valtioissa.

Listan häntäpäässä ovat Etelä-Sudan, Keski-Afrikan tasavalta ja Afganistan.

Ilmaston puolesta marssi yli miljoona nuorta

Nuoria mielenosoittajia eduskuntatalon edustalla kansainvälisen nuorten ilmastolakon marssilla Helsingissä perjantaina 15. maaliskuuta.
Ilmaston puolesta osoitettiin mieltä yli 100 maassa. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Koululaisten ilmastomielenosoituksiin osallistui noin 1,3 miljoonaa nuorta eri puolilla maailmaa.

Koululaiset olivat poissa koulusta ja osoittivat mieltä ilmastonmuutosta vastaan viime perjantaina.

Mielenosoituksia järjestettiin yli 100 maassa ja noin 2000 kaupungissa.

Suomessa mielenosoituksiin osallistui noin 9000 koululaista.

Eevi ja Eeli olivat viime vuoden suosikkinimet

vauva haukottelee
Suomessa syntyi viime vuonna yli 49 000 vauvaa. Kuva: AOP

Väestörekisterikeskus on kertonut, mitkä olivat suosituimmat etunimet lapsilla, jotka syntyivät viime vuonna.

Tyttövauvojen suosituin etunimi oli viime vuonna Eevi ja poikavauvojen Eeli. Eevi-nimen sai viime vuonna etunimeksi noin 300 tyttöä. Eeli-nimen sai etunimeksi noin 400 poikaa.

Ruotsinkielisistä nimistä suosituin tytön nimi oli Saga ja pojan nimi William.

Viime vuonna syntyi yli 49 000 lasta.

Päivän on nyt yötä pidempi

Leskenlehti
Pohjoisessa on vielä talvi, mutta Vuosaaren golfkentän reunalla Helsingissä kukkii jo leskenlehti. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Tänään on kevätpäiväntasaus. Se tarkoittaa sitä, että valon määrä kasvaa nyt nopeasti.

Kevätpäiväntasauksen aikaan aurinko siirtyy eteläiseltä pallonpuoliskolta pohjoiselle. Tästä eteenpäin pohjoisella pallonpuoliskolla eli myös täällä Suomessa päivä on pidempi kuin yö.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä