Keskiviikko 20.5.2020 (radio)


Ikäihmisten koronaohjeet

Vanhus kävelyllä kaupungilla
Ikäihmiset voivat ulkoilla myös korona-aikana. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Hallitus on kertonut tarkemmin uusista koronaohjeista ikäihmisille eli yli 70-vuotiaille.

Ikäihmiset voivat jo tavata sukulaisia ja ystäviä, jos he ovat varovaisia. Paras paikka tapaamiselle on ulkona, ja 2 metrin turvaväliä on hyvä noudattaa.

Ikäihmiset eivät saa kuitenkaan tavata ihmisiä, joilla on hengitystieoireita. Turhia tapaamisia on muutenkin hyvä vielä välttää.

Hallitus muistuttaa, että ikäihmisten pitää liikkua ja huolehtia terveydestä. Esimerkiksi lääkäriaikoja ei kannata perua.

Postin lomautukset

Postinkantaja Iso Roobertinkadulla pub Black Doorin ulkopuolella.
Kirjepostin määrä on vähentynyt. Kuva: Susanne Salin / Yle

Posti aikoo lomauttaa työntekijöitä. Posti aloittaa neuvottelut lomautuksista työntekijöiden kanssa.

Lomautuksen aikana työntekijöillä ei ole töitä, eivätkä he saa palkkaa. Postin lomautukset koskevat työntekijöitä, joilla on hallinnollisia tehtäviä. Posti ei aio lomauttaa työntekijöitä paketti- ja verkkokaupan tehtävistä.

Posti sanoo, että koronakriisi on vähentänyt kirjeiden määrää. Esimerkiksi firmat lähettävät nyt laskuja ja mainoksia vähemmän kuin ennen. Siksi Posti suunnittelee, että se ei jaa kirjepostia kesällä perjantaipäivinä.

Koronatartuntojen määrä

Koronavirustestinäyte
Korovirustartuntoja on löydetty lisää. Kuva: Perttu Ruokangas / Yle

Koronavirustartuntojen määrä on vähän noussut.

Suomessa on nyt noin 6450 ihmistä, jotka ovat saaneet koronavirustartunnan.

304 ihmistä on kuollut Suomessa koronaviruksen takia.

Tiedot ovat Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Suomen vieraskieliset

Vieraskieliset ohjeet uimahallissa kävijälle.
Suomessa on jo paljon vieraskielisiä asukkaita. Kuva: Jarmo Nuotio / Yle

Vieraskielisten asukkaiden määrä kasvaa Suomessa. Vieraskielisillä tarkoitetaan ihmisiä, joiden äidinkieli ei ole suomi, ruotsi tai saamen kieli.

Vuonna 2040 vieraskielisiä on yli 2 kertaa niin paljon kuin nyt. Se tarkoittaa, että vieraskielisten määrä kasvaa yli 500 000 ihmisellä.

Suomi saa lisää vieraskielisiä asukkaita erityisesti maahanmuuton takia. Vieraskielisten asukkaiden määrä kasvaa eniten isoissa kaupungeissa.

Tiedot ovat Kuntaliiton selvityksestä.

Yhden hengen kodit

K-Kaupassa Seinäjoella.
Yhden hengen talouksia on paljon. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Monet suomalaiset asuvat yksin. Yli 1,2 miljoonaa suomalaista asui yksin viime vuonna. Määrä on 30 000 suurempi kuin vuotta aikaisemmin.

Yksin asuminen on yleistynyt erityisesti nuorten ja vanhojen joukossa. Yksin asuminen on vähentynyt vain noin 50-vuotiaiden joukossa.

Tiedot ovat Tilastokeskukselta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä