Keskiviikko 20.6.2018 (radio)

Lomarahaleikkaus näkyy taas kuntien palkoissa

grafiikka
Kuva: Hilppa Hyrkäs / Yle Uutisgrafiikka

Lomarahan leikkaus näkyy valtion ja kuntien työntekijöiden palkassa myös tänä kesänä.

Lomaraha on lisäpalkkio, joka on käytössä useimmissa töissä. Hallituksen kilpailukykysopimus ottaa julkisen alan lomarahoista pois 30 prosenttia.

Valtion ja kuntien työntekijät saavat kertaerän rahaa ensi vuoden alussa. Se on 9,2 prosenttia tammikuun palkasta. Esimerkiksi keittäjien palkka on noin 2000 euroa. Vaikka siihen lisätään 9,2 prosentin kertaerä, vähennys on 250 euroa vuodessa.

USA eroaa ihmisoikeusneuvostosta

USA:n YK-suurlähettiläs Nikki Haley
USA:n YK-suurlähettiläs Nikki Hailey. Kuva: Justin Lane / EPA

USA lähtee YK:n eli Yhdistyneiden kansakuntien ihmisoikeusneuvostosta.USA:n YK-lähettiläs Nikki Haley kertoi asiasta tiedotustilaisuudessa Washingtonissa.

Päätöksen taustalla on neuvoston suhtautuminen Israeliin. USA sanoo, että suhtautuminen on epäreilua.

Kansainvälinen yhteisö on arvostellut USA:n päätöstä.Ulkoministeri Timo Soini on pahoillaan päätöksen takia. Soini sanoo, että USA oli neuvostossa Euroopalle tärkeä kumppani.

Mustikkasadosta tulee keskinkertainen

Mustikoita metsässä.
Kuivuus voi tehdä mustikoista pieniä. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Mustikkasadosta on tulossa keskinkertainen koko maassa. Luonnonvarakeskus kertoo, että pitkä kuivuus voi pienentää marjojen kokoa. Sato voi heikentyä varsinkin Etelä-Suomessa.

Sen sijaan puolukkasadosta on tulossa runsas eteläisessä Suomessa. Muualla maassa puolukkasadosta on tulossa keskinkertainen.

Juhannusliikenne näkyy teillä

Autoletka vitostiellä.
Lusin suoralla valtatie 5:llää ajetaan juhannuksena aina ruuhkassa. Kuva: Heidi Sullström / Yle

Juhannusliikenne tukkii teitä torstaina. Pääkaupunkiseudun ulosmenotiet ja kaupungit ovat ruuhkaisia.

Ruuhkaa on varsinkin nelostiellä Jyväskylästä pohjoiseen, valtatie 9:llä Alajärven kohdalla ja valtatie 5:llä Lahdesta ja Mikkelistä pohjoiseen.Tieliikennekeskus arvioi, että vilkkainta on kello 16 ja 18:n välillä.

Suurin osa tietöistä keskeytetään juhannuksen ajaksi. Työmaat voivat silti hidastaa ajomatkaa.Juhannuksen paluuliikenne on vilkasta sunnuntaina aamukymmenen ja iltakymmenen välillä.

Juhannuksen sää on vaihteleva

Sademäärät kolmena päivänä.
Kuva: Yle

Keskikesän juhlaa vietetään vaihtelevassa säässä. Torstaina Etelä-Suomessa tulee kuurosateita. Keski-Suomessa on aurinkoista ja poutaa.

Juhannusaattona perjantaina sateisinta voi olla Pohjanmaan ja Oulun seuduilla. Kuurosateita tulee ehkä myös etelässä.Ennuste kertoo, että paras juhannussää on todennäköisesti Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Karjalassa.

Lauantaina on poutaisempaa, ja sunnuntai on ainakin aluksi poutainen. Merialueilla on tuulista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä