Keskiviikko 20.9.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä tarkoittaa alijäämäinen?

Oikea vastaus:

Rahaa kuluu enemmän kuin rahaa tulee.

2.Kuinka paljon valtion menot kasvavat ensi vuonna?

Oikea vastaus:

Noi 15 miljardia euroa.

3.Miksi?

Oikea vastaus:

Sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitus siirtyy valtiolle. Myös puolustusmenot kasvavat. 

4.Kuinka moni vasemmistoliiton kansanedustaja äänesti potilasturvalakia vastaan?

Oikea vastaus:

5 kansanedustajaa.

5.Mitä muut puolueet tykkäävät asiasta?

Oikea vastaus:

Muut puolueet eivät tykkää, että hallituspuolueen kansanedustajat äänestivät hallituksen lakiesitystä vastaan.

6.Tykkääkö vasemmistoliiton eduskuntaryhmän johto asiasta?

Oikea vastaus:

Ei tykkää.

7.Miksi yli 500 suomalaiselle on lähetetty väärä passi?

Oikea vastaus:

Syy on virhe postituskoneen käytössä.

8.Saivatko kaikki yli 500 ihmistä väärän passin?

Oikea vastaus:

Eivät. Vain noin 100 ihmistä ehti hakea väärän passin. Sitten virhe huomattiin.

9.Kuinka paljon viime vuotta pienempi on perunasato?

Oikea vastaus:

Noin 30 prosenttia.

10.Miksi?

Oikea vastaus:

Sateet ovat huonontaneet perunasatoa.

11.Missä Vesa-Matti Loirin siunaustilaisuus järjestettiin?

Oikea vastaus:

Johanneksenkirkossa Helsingissä.

12.Osallistuiko pääministeri Sanna Marin siunaustilaisuuteen?

Oikea vastaus:

Kyllä.

13.Sataako keskiviikkona?

Oikea vastaus:

Ei. Keskiviikkona on poutaa eli ei sada.

14.Paistaako aurinko?

Oikea vastaus:

Kyllä. Lännessä paistaa aurinko.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä