Keskiviikko 2.10.2019 (radio)

Poliisi jatkaa Kuopion kouluhyökkäyksen tutkintaa

Suruliputus kauppakeskus Hermanissa Kuopiossa.
Suruliputus kauppakeskus Hermanissa Kuopiossa. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Poliisi on tutkinut Kuopiossa tiistaina tehtyä kouluhyökkäystä.

Poliisi arvioi, että hyökkääjä toimi yksin. Teon syy eli motiivi ei ole tiedossa. Hyökkääjä on ammattiopiston oppilas ja koululuokassa oli hänen opiskelukavereitaan.

Poliisi ampui 2 laukausta pysäyttääkseen hyökkääjän, joka ei totellut poliisia. Epäilty hyökkääjä haavoittui ampumisen takia.

Poliisi epäilee, että Kuopion kouluhyökkääjä myös sytytti tulipalon kauppakeskuksessa. Epäilty ei ampunut aseellaan, joka oli ilmapistooli.

1 ihminen kuoli ja 10 loukkaantui tiistaina, kun mies hyökkäsi koululuokkaan Kuopiossa. Hyökkääjä käytti isoa teräasetta.

Postin Malinen eroaa

Posti Groupin toimitusjohtaja Heikki Malinen pakettiautomaatin vieressä Posti Groupin pääkonttorissa Helsingissä.
Postin toimitusjohtaja Heikki Malinen eroaa. Kuva: Jani Saikko / Yle

Postin toimitusjohtaja Heikki Malinen on eronnut. Hän sanoo, että nyt on hyvä hetki vaihtaa toimitusjohtajaa.

Maliselle ei makseta erillistä erokorvausta.

Malisen palkasta on puhuttu paljon. Malisen palkka ja palkkiot olivat nousseet 4 vuodessa 65 prosenttia. Hän sai rahaa lähes miljoona euroa vuodessa. Samaan aikaan posti on halunnut, että työntekijöille maksetaan pienempää palkkaa kuin nyt.

Malinen oli Postin toimitusjohtaja vuodesta 2012 lähtien.

Pääministeri Johnson esitteli Britannian brexit-suunnitelmaa

Britannian pääministeri Boris Johnson konservatiivien puoluekokouksessa 30.9.2019.
Britannian pääministeri Boris Johnson konservatiivien puoluekokouksessa 30.9.2019. Kuva: AOP

Britannian pääministeri Boris Johnson vakuuttaa, että brexitin jälkeen Britannialla ja EU:lla on parempi suhde. Johnson on esitellyt uusinta brexit-suunnitelmaansa konservatiivipuolueelle.

Pääministeri Johnson sanoi, ettei Pohjois-Irlannin rajalle tule rajatarkastuksia. Johnson vakuutti, että brexit eli Britannian ero EU:sta tapahtuu varmasti tämän kuun lopussa.

Luontolivessä järvilohi

Taimen vedenalaisessa kamerakuvassa.
Ruutukaappaus vedenlaisesta nettilähetyksestä Hiitolanjoella. Kuvassa ui taimen. Kuva: WWF

Uhanalaisten kalojen elämää voi nyt seurata suorassa lähetyksessä. Ympäristöjärjestö WWF on avannut uuden Luontoliven, joka seuraa järvilohia. Järvilohi on vielä uhanalaisempi kuin saimaannorppa.

Kamera on Etelä-Karjalassa Hiitolanjoella. Suomen ainoat luonnonvaraiset järvilohet elävät Hiitolanjoella.

Aikaisemmin Luontoliven kuvissa ovat olleet sääksi, kyykäärme ja saimaannorppa.

Luontoliven kalakamera on osoitteessa luontolive.wwf.fi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä