Keskiviikko 21.10.2020 (radio)


Koronatartunnat

Rajalla Kauppakeskuksen Citymarketin kauppias Marko Nurkkala maskisuositus kyltin vieressä.
Kaupat pyytävät, että asiakkaat käyttävät nyt kasvomaskia. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Suomen kaikkien koronatartuntojen määrä on nyt yli 14 000.

Määrä nousi yli 14 000:n keskiviikkona, kun uusia tartuntoja tuli 222. Eniten uusia tartuntoja tuli Helsingin ja Uudenmaan alueella.

Keskiviikkona kerrottiin myös 4 uudesta koronakuolemasta. Yhteensä 355 ihmistä on kuollut Suomessa koronan takia.

Influenssa

Kuvassa rokotetaan lasta.
Influenssaa vastaan on rokote, mutta koronaa vastaa ei vielä ole. Kuva: AOP

Influenssa-aika alkaa pian. Influenssa aiheuttaa samanlaisia oireita kuin tavallinen flunssa, mutta influenssan oireet ovat pahempia. Influenssaan kuuluu usein esimerkiksi kova kuume.

Myös rokotukset influenssaa vastaan ovat alkaneet. Ihmisten on hyvä varata rokotusaika. Yleisiä rokotustapahtumia ei järjestetä koronan takia.

Influenssarokote on tänä vuonna tärkeä esimerkiksi vanhuksille, koska influenssa voi tarttua ihmiseen samaan aikaan kuin korona. Koronaa vastaan ei vielä ole rokotetta.

Laivatilaus Helsinkiin

Arctechin telakka Heslingin Hietalahdessa.
Helsingin telakalla rakennetaan laivoja myös lähivuosina. Kuva: Mårten Lampen / Yle

Helsingin telakka on saanut ison laivatilauksen. Helsingin telakka rakentaa risteilylaivan.

Laivan rakentaminen tuo työtä 700 laivanrakentajalle. Laivatilauksen arvo on 150 miljoonaa euroa.

Helsingin telakka rakentaa laivan Swan Hellenicille. Se on firma, jolle Helsingin telakka rakentaa jo 2 laivaa.

Kolmannen (3.) laivan rakentaminen alkaa ehkä ensi kesänä. Laiva on valmis syksyllä 2022.

Turun tulipalo

Tulipalo Turun Pansiontiellä.
Tulipalon takia ilmassa oli paljon savua. Kuva: Arash Matin / Yle

Turussa on ollut iso tulipalo. Tulipalo syttyi keskiviikkona teollisuusrakennuksessa lähellä Turun satamaa.

Tulipalon takia alueella on ollut paljon savua. Siksi alueen asukkaita varoitettiin tulipalosta. Asukkaita pyydettiin sulkemaan ikkunat ja ilmanvaihto.

Tulipalon takia alueella suljettiin myös monta tietä. Sammutustyöt jatkuvat myöhään yöhön.

Keskiviikkona ei vielä tiedetty, miksi tulipalo syttyi. Poliisi alkaa tutkia tulipalon syytä, kun sammutustyöt ovat ohi.

Sää

Kuvassa on vesisade.
Etelässä sataa lähipäivinä vettä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Sää on sateinen. Sateita tulee koko maassa. Lapissa sataa lunta, ja maan etelä- ja keskiosassa sataa räntää tai vettä.

Etelässä lämpenee, ja lämpötila on yli 10 astetta. Torstaina enää vain Lapissa on pakkasta.

Tiet voivat olla liukkaita sateiden takia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä