Keskiviikko 21.12.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä ongelma Suomen ilmastopolitiikalla on?

Oikea vastaus:

Hiilidioksidia pääsee ilmaan enemmän kuin aikaisemmin arvioitiin.

2.Miksi metsät eivät sido hiilidioksidia yhtä paljon kuin ennen?

Oikea vastaus:

Metsiä hakataan liikaa, ja metsien kasvu on hidastunut.

3.Paljonko Suomen pitää maksaa korvauksia, jos tilanne ei parane?

Oikea vastaus:

Ehkä monta miljardia euroa.

4.Mitä nuorisojoukko teki Vantaalla?

Oikea vastaus:

Nuorisojoukko pahoinpiteli nuoren ja pakotti hänet riisumaan itsensä alasti.

5.Mitä eduskunta tekee?

Oikea vastaus:

Se päättää lakien sisällöstä ja hyväksyy valtion budjetin.

6.Kuka on Norjan kuningas?

Oikea vastaus:

Kuningas Harald.

7.Miksi hän oli sairaalassa?

Oikea vastaus:

Hänellä oli infektio, ja hän sai sairaalassa antibiootteja.

8.Millainen päivä on talvipäivänseisaus?

Oikea vastaus:

Vuoden lyhyin päivä.

9.Sataako torstaina?

Oikea vastaus:

Kyllä, etelässä sataa vettä tai räntää ja pohjoisessa ja idässä lunta.

10.Millainen sää on lauantaina, kun on jouluaatto?

Oikea vastaus:

Silloin on pakkasta koko maassa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä