Keskiviikko 2.1.2019 (radio)

Suomeen tuli kova talvimyrsky

Lossi keinuu myrskyaallokossa.
Allot merellä ovat olleet kovempia, kuin aiemmin on mitattu. Kuva: Vesa-Matti Ruuska / Yle

Suomessa on ollut kova talvimyrsky. Aallot merellä ovat olleet isoja. Laivat ovat keikkuneet paljon. Junat ovat kulkeneet myöhässä. Liikennesää on ollut tosi huono. Teille on kaatunut paljon puita. Ahvenanmaalla ihmisiä on neuvottu pysymään sisällä, koska ulkona ei ole kovan tuulen takia turvallista.

Myrsky kaatoi puita sähkölinjoille

Myrskyn katkomaa sähkölinjaa Vaasassa 2. tammikuuta 2019.
Sähkövikoja on korjattu koko päivä. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Talvimyrsky on aiheuttanut tosi paljon sähkökatkoja. Ilman sähköä on ollut jopa 100 000 kotia. Puita on kaatunut tuulessa sähköjohtojen päälle. Puissa on myös paljon lunta ja puita kaatuu lumen painon takia lisää sähköjohdoille.

Tanskassa paha junaonnettomuus

Tavarajunan kylki aukirevenneenä.
Tavarajunasta lensi tavaraa matkustajajunan päälle, jolloin matkustajuna teki hätäjarrutuksen. Ihmisiä kuoli ja loukkaantui. Kuva: Reuters

Kova talvimyrsky puhaltaa myös muissa Pohjoismaissa. Tanskassa myrsky on aiheuttanut pahan junaonnettomuuden. 6 matkustajaa kuoli ja 16 loukkaantui, kun tavarajunasta lensi tavaroita matkustajajunaa päin. Matkustajajuna teki hätäjarrutuksen. Tanskan junaonnettomuus sattui aamulla Ison-Beltin sillalla.

Toyota on Suomen suosituin automerkki

Autokauppa.
Mallikohtaiset rekisteröinnit vuonna 2018: Nissan Qashqai (5 540), Skoda Octavia (5 500), Toyota Yaris (4 157), Volkswagen Golf (3 990), Toyota Auris (3 926), Ford Fiesta (3 040), Volvo XC60 (2 703), Ford Focus (2 647), Volkswagen Polo (2 586) Toyota Avensis (2 489) Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Uusia henkilöautoja rekisteröitiin viime vuonna aiempaa enemmän. Uusia henkilöautoja rekisteröitiin yli 120 000, mikä on 1,6 % enemmän kuin toissavuonna. Eniten rekisteröidyt automerkit olivat Toyota, Volkswagen ja Skoda.

Tellervo Koivisto 90 vuotta

Tellervo Koivisto
Tellervo Koiviston (omaa sukua Kankaanranta) syntyi 2.1.1929. Kuva: Intervisio

Presidentti Mauno Koiviston puoliso Tellervo Koivisto täyttää tänään keskiviikkona 90 vuotta. Tellervo Koivisto on puhunut paljon naisten aseman ja tasa-arvon puolesta. Presidentti Mauno Koivisto kuoli vuonna 2017. Mauno ja Tellervo Koivisto olivat naimissa 54 vuotta. Tellervo Koiviston haastattelun voi katsoa Yle Areenassa.

Tuuli heikkenee

Sääennustekartat torstaista lauantaihin.
Torstaina on selkeää. Viikonloppuna on pilvistä. Kuva: Yle Sää

Tuuli heikkenee torstaiksi. Torstaina on laajoilla alueilla selkeää. Illalla pilvisyys alkaa lännessä lisääntyä. Koko maassa on pakkasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä