Keskiviikko 2.12.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä Euroopan maa aloittaa koronarokotukset ensimmäisenä?

Oikea vastaus:

Britannia.

2.Milloin se aloittaa rokotukset?

Oikea vastaus:

Ensi viikolla.

3.Ketkä rokotetaan ensin?

Oikea vastaus:

Britannia rokottaa ensin hoitokotien asukkaat ja hoitajat.

4.Kuinka monta uutta koronakuolemaa ja koronatartuntaa raportoitiin Suomessa keskiviikkona?

Oikea vastaus:

9 uutta koronakuolemaa ja 420 uutta koronatartuntaa.

5.Kuka on Suomessa vieraskielinen?

Oikea vastaus:

Ihminen, jonka äidinkieli on joku muu kuin suomi tai ruotsi.

6.Miksi Yle aloittaa uudelleen monikieliset koronauutiset?

Oikea vastaus:

Vieraskielisten on muuten vaikea saada koronatietoa.

7.Millä kielillä Yle tekee koronauutisia?

Oikea vastaus:

Kielet ovat arabia, kurdi, somali ja persia.

8.Miten koronatietoa aiotaan jakaa kaikille suomalaisille?

Oikea vastaus:

Tekstiviestillä.

9.Mitä viestissä sanotaan?

Oikea vastaus:

Viestissä pyydetään, että ihmiset noudattavat koronaohjeita.

10.Minkä maan Suomi voitti 1-0 jalkapallon EM-karsintapelissä?

Oikea vastaus:

Skotlannin.

11.Kuka teki Suomen voittomaalin?

Oikea vastaus:

Amanda Rantanen.

12.Miksi voitto oli tärkeä?

Oikea vastaus:

Suomella on nyt hyvä mahdollisuus päästä kilpailemaan Euroopan mestaruudesta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä