Keskiviikko 21.4.2021 (radio)

Koronarajoitusten purkaminen

Annika Saarikko, Maria Ohisalo ja Sanna Marin Säätytalon portailla hallituksen puoliväliriihen alkaessa 21. huhtikuuta.
Kulttuuriministeri Annika Saarikko, sisäministeri Maria Ohisalo ja pääministeri Sanna Marin. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Hallitus on kertonut koronarajoitusten purkamisesta.

Hallituksen suunnitelma on, että lasten ja nuorten ryhmäharrastukset ulkona voivat alkaa jo tässä kuussa. Aikuisten ryhmäharrastukset ulkona voivat alkaa toukokuussa.

Toukokuussa avataan myös kirjastoja ja museoita. Kesäkuussa helpotetaan kokoontumisrajoituksia ja ravintoloiden rajoituksia.

Touko-kesäkuun vaihteessa puretaan ehkä myös rajoituksia rajaliikenteessä. Ensin helpotetaan niiden ihmisten liiikkumista, jotka asuvat pohjoisessa lähellä Ruotsin ja Norjan rajaa.

Koronarajoituksia puretaan vähän kerrallaan. Niitä puretaan vain, jos koronatilanne ei muutu huonommaksi.

Uudet rokotusohjeet

Astra Zeneca -rokotepullo.18.3.2021.
Astra Zeneca -rokotepullo. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on antanut uudet ohjeet koronarokotuksista. Nyt 65-69-vuotiaat saavat valita, ottavatko he Astra Zenecan vai Pfizerin koronarokotteen.

Monet ihmiset eivät halua Astra Zenecan rokotetta, koska on epäilty, että jotkut harvat ihmiset voivat saada siitä veritulpan.

Astra Zeneca -koronarokotetta annetaan Suomessa vain yli 65-vuotiaille.

Rautatieaseman puukotus

Helsingin päärautatieasema.
Helsingin päärautatieasema. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Poliisi on selvittänyt puukotusta, joka tapahtui eilen Helsingin päärautatieasemalla.

Asemalla oli joukkotappelu. Tappelussa puukotettiin hengiltä 24-vuotias mies.

Poliisi kertoi eilen, että taposta epäillään useita alaikäisiä. Nyt epäiltyjä on enää yksi. Epäilty on 16-vuotias poika, jonka poliisi sai kiinni eilen.

Maanteiden korjaus

asfalttitietä paikataan
Asfalttia paikataan. Kuva: Jarkko Heikkinen / Yle

Maanteitä korjataan tänä kesänä vähemmän kuin viime kesänä. Korjaus- ja päällystystöitä tehdään 40 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna.

Uutta päällystettä eli asfalttia vedetään noin 2500 kilometriä, kun viime vuonna asfaltoitiin noin 4000 kilometriä.

Tämän kesän päällystystyöt alkavat pääosin toukokuussa. Tietöitä tehdään yhteensä noin 500 tieosuudella eri puolilla maata.

Kesämökkien vuokraus

kesämökki Asikkalassa
Kesämökki järven rannalla. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle

Suomalaiset vuokraavat mökkejä kesäksi ennätystahtiin.

Lomarengas Oy kertoo, että sen mökkejä on nyt varattu 30 prosenttia enemmän kuin viime vuonna tähän aikaan ja 50 prosenttia enemmän kuin toissa vuonna.

Esimerkiksi Etelä-Suomen rantamökeistä on nyt kova kysyntä.

Torstain sää

Sääkartta torstaille 21.4.2021

Sää viilenee ja muuttuu sateiseksi. Huomenna maan etelä- ja keskiosassa sataa vettä, pohjoisessa sataa myös lunta.

Lämpötila on pohjoisessa lähellä nollaa, muualla 5-12 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä