Keskiviikko 21.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Yläkoululaisten koronarokotukset

Hoitaja antaa koronarokotusta Helsingin Messukeskuksessa
Kuva: Antti Kolppo / Yle

Suomessa suunnitellaan yläkoululaisten koronarokotuksia. Yläkoululaisilla tarkoitetaan 12-15 -vuotiaita.

Yläkoululaisten koronarokotukset alkavat ehkä, ennen kuin koulujen kesäloma loppuu. Tarkkaa aikaa ei kuitenkaan voida vielä sanoa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Hanna Nohynek sanoo, että 12-15 -vuotiaat voivat saada koronatartunnan. He voivat myös tartuttaa koronan muihin. Siksi yläkoululaisille on hyvä antaa koronarokotus.

Koronarokotuksia annetaan jo yläkoululaisille, jotka kuuluvat riskiryhmiin. Riskiryhmiin kuuluu ihmisiä, joilla on jokin vakava sairaus.

Hanna Nohynek arvioi, että kaikki 12-15 -vuotiaat saavat 2 koronarokotusta ehkä lokakuuhun tai marraskuuhun mennessä.

Suomen koronaluvut

Kaksi hoitajaa ja potilas koronaosastolla Helsingissä
Sairaalahoidossa on 56 koronapotilasta. Kuva: Tuomas Aro / Yle Kuvapalvelu

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on kertonut keskiviikkona, että Suomessa on 453 uutta koronatartuntaa.

Uusien koronatartuntojen määrä on kasvanut, mutta sairaalahoidossa ei ole paljon enempää potilaita kuin ennen. Syy on se, että monilla suomalaisilla on jo koronarokotus. Se antaa hyvän suojan vakavaa koronatautia vastaan.

Sairaalahoidossa on nyt 56 koronapotilasta.

Kiinan tulvat

Ihmiset kahlaavat kadulla tulvavedessä.
Kiinan Henanissa on satanut vettä ennätyspaljon. Kuva: AFP

Kiinassa on pahoja tulvia. Isoja alueita Henanin maakunnassa on jäänyt veden alle.

Esimerkiksi maakunnan pääkaupungissa kuoli 12 ihmistä, kun vesi tulvi metrokäytäviin.

Tulvien syy on kova sade. Meteorologit sanovat, että näin kovia sateita on vain kerran 1000 vuodessa.

Ravustus alkoi

Rapuja astissa.
Rapuja pyydystetään muutama miljoona vuodessa. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Ravustuskausi on alkanut.

Rapuja pyydystetään Suomen vesistä lokakuun loppuun asti. Suomessa pyydystetään muutama miljoona rapua vuodessa.

Rapuja saa pyydystää vain vesialueen omistajan luvalla. Lisäksi pitää maksaa kalastonhoitomaksu.

Erityisesti ruotsinkieliset suomalaiset järjestävät rapujuhlia. Ravut valmistetaan keittämällä.

Torstain sää

sääkartta
Kuva: Yle

Torstaina saadaan sadekuuroja maan keskiosassa ja pohjoisosassa. Etelässä on poutaa, eli vettä ei sada.

Lämpötila on torstaina Etelä-Suomessa yli 20 astetta, Keski-Suomessa noin 20 astetta ja Lapissa 15 astetta tai vähemmän.

Perjantaina sää vähän viilenee, mutta edelleen on poutaa. Viikonloppuna sää lämpenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä