Keskiviikko 21.7.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Milloin yläkoululaisten koronarokotukset alkavat?

Oikea vastaus:

Ehkä jo ennen koulujen kesäloman loppumista.

2.Voiko korona tarttua yläkouluikäisiin?

Oikea vastaus:

Kyllä, he voivat saada koronatartunnan ja tarttuttaa koroanan myös muihin.

3.Kasvaako koronatartuntojen määrä?

Oikea vastaus:

Kyllä, keskivikkoona raportoitiin 453 uutta koronatartuntaa.

4.Miksi sairaalahoidossa ei ole paljon enempää koronapotilaita kuin ennen?

Oikea vastaus:

Monilla suomalaisilla on jo koronarokotus, joka antaa hyvän suojan vakavaa koronatautia vastaan.

5.Kuinka monta koronapotilasta Suomen sairaaloissa on nyt?

Oikea vastaus:

56.

6.Missä päin Kiinaa on tulvia?

Oikea vastaus:

Henanin maakunnassa.

7.Mitä maakunnan pääkaupungissa tapahtui?

Oikea vastaus:

Tulvavesi pääsi metrokäytäviin ja 12 ihmistä kuoli.

8.Ovatko alueen sateet tavallisia?

Oikea vastaus:

Eivät ole, näin kovia sateita on vain kerran 1000 vuodessa.

9.Milloin on ravustuskausi?

Oikea vastaus:

Se alkoi tänään keskiviikkona ja jatkuu lokakuun loppuun asti.

10.Miten ravut valmistetaan?

Oikea vastaus:

Keittämällä.

11.Mikä on torstain lämpötila Suomessa?

Oikea vastaus:

Etelässä on yli 20 astetta, mutta Lapissa alle 15 astetta.

12.Miten sää muuttuu lähipäivinä?

Oikea vastaus:

Sää viilenee perjantaina ja sen jälkeen lämpenee.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä