Keskiviikko 21.9.2022 (radio)


Venäjän armeija

Vladimir Putin pöytänsä ääressä
Presidentti Vladimir Putin on kertonut Venäjän suunnitelmista. Kuva: Handout / AFP

Venäjä vahvistaa armeijaa. Presidentti Vladimir Putin kertoi asiasta keskiviikkona.

Putin sanoi, että armeijaan kutsutaan asevelvollisia venäläisiä. Venäjä aikoo kutsua armeijaan 300 000 ihmistä.

Venäjä vahvistaa armeijaa, koska Venäjän sota Ukrainassa on sujunut huonosti. Ukraina on ottanut takaisin alueita, jotka Venäjä valtasi sodan alussa.

Venäjä aloitti sodan Ukrainassa noin 7 kuukautta sitten.

Puolustusministeri Kaikkonen

Antti Kaikkonen.
Suomen puolustusministeri Antti Kaikkonen. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Suomen puolustusministeri Antti Kaikkonen sanoo, että Venäjän päätös vahvistaa armeijaa ei ollut yllätys.

Kaikkonen arvioi, että Venäjä tarvitsee uusia sotilaita. Sota Ukrainassa on sujunut huonosti, ja sodassa on kuollut paljon venäläisiä sotilaita.

Kaikkonen sanoo, että uusien sotilaiden koulutus vie Venäjältä paljon aikaa. Vasta myöhemmin nähdään, miten he vaikuttavat sodan kulkuun Ukrainassa.

Tilanne Suomen lähialueilla on rauhallinen, puolustusministeri Kaikkonen sanoo. Suomella on pitkä raja Venäjän kanssa, mutta mitään syytä huoleen ei ole.

Koronarokotteet

Hoitaja pitää lähikuvassa koronarokotetta ja neulaa Lahden rokotuspisteessä.
Koronarokotteet estävät vakavaa koronatautia. Kuva: Petri Niemi / Yle

Suomeen tulee tällä viikolla uusia koronarokotteita. Ne toimivat hyvin myös koronaviruksen omikron-muunnosta vastaan.

Uusia koronarokotteita annetaan syksyn aikana yli 65-vuotiaille ja kaikille, jotka kuuluvat riskiryhmiin. Riskiryhmiin kuuluu ihmisiä, joilla on esimerkiksi jokin vakava sairaus.

Terveet työikäiset eivät tarvitse uutta koronarokotetta, jos heidät on jo rokotettu 3 kertaa.

Uniperin myynti

Nord Streamin kaasuputkia Lubminissa Saksassa.
Uniper tuo kaasua Saksaan. Kuva: Hannibal Hanschke / EPA

Energiafirma Uniperin tilanne selkenee. Saksan valtio ostaa Fortumin osuuden Uniperista.

Fortum saa myös takaisin ne 8 miljardia euroa, joilla se on auttanut Uniperia.

Kauppa on tärkeä Suomelle. Fortumin suurin omistaja on Suomen valtio, ja Fortum on kärsinyt Uniperin suurista tappioista.

Uniperin tappiot johtuvat kaasun hinnasta. Halvan kaasun tuonti Venäjältä on loppunut sodan takia.

Kauppa on tärkeä myös Saksalle, koska Uniper välittää kaasua lämmitykseen ja tehtaille Saksassa.

Sää

sääkartta

Sää on poutaista ja lännessä myös aurinkoista.

Suomeen virtaa lämpimämpää ilmaa ja lämpötila nousee torstaina 10 ja 15 asteen välille. Lämpimintä on lännessä.

Pohjois-Lapissa tulee vähän sateita, muuten on poutaista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä