Keskiviikko 22.11.2017 (radio)

Museovirasto listasi elävää kulttuuriperintöä

Kuikan lavalla tanssijoita.
Lavatanssit kuluvat suomalaiseen kulttuuriperintöön. Kuva: Matti Myller / Yle

Suomalaisille tärkeää kulttuuriperintöä on nyt listattu. Museovirasto on valinnut listalle 52 asiaa tai tapaa, jotka ovat elävää suomalaista kulttuuriperintöä.

Listalla ovat esimerkiksi lavatanssit ja pesäpallo, suomenpystykorva ja kalakukko, lasten lumileikit ja kynttilän vieminen haudoille jouluaattona. Tietysti listalla ovat mukana myös sauna ja joulupukki.

Luettelon avulla halutaan suojella suomalaista kulttuuriperintöä ja tehdä sitä tutuksi.

Museoviraston luettelo menee vielä kulttuuriministeri Sampo Terhon hyväksyttäväksi.

Stressi vaivaa lukiolaisia

Opiskelijat selaavat opintomateriaalia pöydän ääressä.
Lukiossa opiskelu on kovaa työtä. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Lukiolaiset ovat uupuneempia kuin ennen. Opetusministeriön tutkimuksen mukaan lukiolaisten koulu-uupumus on lisääntynyt.

Stressi vaivaa etenkin tyttöjä. Tytöistä 18 prosenttia on voimakkaasti uupuneita.

Pojista voimakkaasti uupuneita on 8 prosenttia. Pojat myös suhtautuvat kielteisesti lukio-opiskeluun.

Tutkimus kertoo, että nykyiset lukiolaiset ovat ensimmäinen sukupolvi, jossa lapsilla on isompi stressi kuin vanhemmilla.

Lapin meteoriitti putosi erämaahan

Ursan mallinnos tulipallon reitistä.
Meteoriitti putosi Koillis-Lappiin lähelle Norjan ja Venäjän rajaa. Kuva: Ursa

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa on selvittänyt Lapin meteoriitin putoamispaikkaa. Ursa sanoo, että meteoriitti putosi todennäköisesti  Vätsärin erämaa-alueelle, lähelle Venäjän ja Norjan rajaa.

Lapin taivaalla nähtiin viime torstaina kirkas valo, joka oli kuin tulipallo. Tulipallon lento kesti noin 10 sekuntia. Lennon aikana nähtiin myös kirkkaita välähdyksiä. Ursa sanoo, että välähdykset johtuivat siitä, kun meteoriitti lohkesi palasiksi.

Ursa uskoo, että maahan päätyi kymmeniä kiloja meteoriitin kappaleita.

Ursa aikoo etsiä pudonneita kappaleita ensi kesänä.

Talven pakkasennätys meni rikki

Tämän talven pakkasennätys mitattiin viime yönä Utsjoella. Ilmatieteenlaitos mittasi Utsjoen Kevojärvellä 26,5 astetta pakkasta.

Lumimyräkkä pyyhkii Suomen yli

Tammikuinen lumipyry Vantaalla 2017.
Torstaina ajokeli on huono tai tosi huono melkein koko maassa. Kuva: Markku Ojala / EPA

Myrsky ja lumimyräkkä lähestyvät Suomea.  Lunta sataa torstaina aamusta alkaen.

Ylen meteorologi Marjo Hoikkanen kertoo, että maan etelä- ja keskiosissa voi tulla lunta yli 10 senttimetriä ja pohjoisessa jopa 20 senttimetriä.

Autoilijoiden pitää olla varovaisia, koska ajokeli voi huomenna olla tosi huono melkein koko maassa.

Sää on myös tuulista. Merellä myrskyää ja myös maalla voi olla kovia tuulenpuuskia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä