Keskiviikko 22.1.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta kunniaväkivaltatapausta Helsingin poliisi tutki viime vuonna?

Oikea vastaus:

Yli 30.

2.Kuka on usein kunniaväkivallan uhri?

Oikea vastaus:

Perheen vaimo tai tytär.

3.Mitä rikoksen tekijä ajattelee?

Oikea vastaus:

Kunniaväkivallan tekijä ajattelee, että hän puolustaa perheen kunniaa.

4.Saako Suomessa perheenjäseniä pahoinpidellä?

Oikea vastaus:

Ei, pahoinpitely on aina rikos.

5.Minkälaisia oireita uudenlainen koronavirus aiheuttaa?

Oikea vastaus:

Se aiheuttaa samanlaisia oireita kuin keuhkokuume.

6.Kuinka monta ihmistä on kuollut uudenlaisen viruksen takia Kiinassa?

Oikea vastaus:

Melkein 20.

7.Missä sairaustapauksia on ollut eniten?

Oikea vastaus:

Wuhanin kaupungissa.

8.Kuinka iso osa pikkulasten vanhemmista kokee, että heillä on hyvä elämä?

Oikea vastaus:

90 prosenttia.

9.Juovatko pikkulasten vanhemmat paljon alkoholia?

Oikea vastaus:

Eivät juo. He juovat vähemmän alkoholia kuin muut aikuiset.

10.Milloin sotaveteraanit olivat sodassa?

Oikea vastaus:

Yli 75 vuotta sitten.

11.Kuinka vanhoja sotaveteraanit ovat nyt?

Oikea vastaus:

Yli 90-vuotiaita.

12.Kuinka suuri osa sotaveteraaneista on nyt naisia?

Oikea vastaus:

Vähän yli puolet.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä