Keskiviikko 22.2.2017 (radio)

Amnesty varoittaa vihapuheesta

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump, Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan ja ja Unkarin pääministeri Viktor Orban.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump, Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan ja Unkarin pääministeri Viktor Orbán. Kuva: Saul Loeb / AFP, Martti Kainulainen / Lehtikuva, Attila Kisbenedek / AFP

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International sanoo, että poliitikkojen jyrkät puheet ovat vaarallisia ihmisoikeuksille. Amnesty sanoo, että viime vuonna vihapuhetta oli enemmän kuin moniin kymmeniin vuosiin.

Amnestyn raportti kertoo, että poliitikoista varsinkin Donald Trump puhui paljon uhkakuvista. Myös esimerkiksi Turkin ja Unkarin johtajat pitävät jyrkkiä puheita, jotka ovat ihmisoikeuksien vastaisia. Esimerkiksi 36 maata on käännyttänyt turvapaikanhakijoita takaisin maihin, joissa heitä uhkaa väkivalta tai jopa kuolema.

Amnesty moittii Suomea, koska Suomi esimerkiksi kiristi viime vuonna ehtoja perheenyhdistämisestä.

Pankin täytyy tuntea asiakkaat

Sampo Pankin avainlukulista on tietokoneen näppäimistön päällä.
Pankit seuraavat esimerkiksi tavallisesta poikkeavia siirtoja verkkopankissa. Pankki yrittää estää muun muassa rahanpesua, jossa peitetään rahan laiton alkuperä. Kuva: Yle

Pankit kysyvät nyt monia tietoja asiakkailta.

Kaikki Suomessa laillisesti asuvat saavat pankkipalveluja ja tunnukset verkkopankkiin. Laki tuli voimaan vuoden alussa. Myös Suomesta turvapaikan tai oleskeluluvan saaneet saavat verkkopankkitunnukset. He voivat todistaa oman henkilöllisyyden ulkomaalaisen henkilökortilla.

Laki sanoo, että pankkien täytyy tuntea jokainen asiakas, koska verkkopankki kiinnostaa rikollisia ja terroristeja. Pankki esimerkiksi tutkii, jos pankkitileillä alkaa näkyä epäilyttäviä tilisiirtoja

Suomessa on käytössä jo yli kuusi (6) miljoonaa verkkopankkitunnusta.

Vastaanottokeskuksia suljetaan

Vastaanottokeskus Turku.
Vastaanottokeskuksista vähennetään 1100 majoituspaikkaa. Kuva: Jussi Vierimaa /SPR

Maahanmuuttovirasto sulkee 11 vastaanottokeskusta. Ne sijaitsevat eri puolilla Suomea. Paikkoja vähenee yli tuhat (1000).

Aikuisten ja perheiden vastaanottokeskuksia suljetaan neljä (4) ja alaikäisten keskuksia seitsemän (7). Maahanmuuttovirasto sanoo, että paikkoja on liikaa ja niiden pitäminen on kallista.

Viime vuonna vähennettiin yli 22 000 majoituspaikkaa. Jos tulijoita tulee lisää, paikkoja voidaan lisätä.

Kevättä on jo ilmassa

Kiuru.
Kuu kiurusta kesään, puoli kuutta peipposesta, sanoo vanha sananlasku. Sanotaan myös, ettei yksi pääsky kesää tee. Kuva: Luonto-Liitto

Ensimmäiset kiurut ovat jo lentäneet Suomeen. Kiurua on pidetty tulevan kesän merkkinä. Vanha sananlasku alkaa sanoilla "kuu kiurusta kesään".

Lintujärjestö Birdlife Suomi kertoo, että kiuruja on nähty Lounais-Suomessa Utön saarella ja Nakkilassa. Kiuruja on nähty myös Paimiossa, Porissa ja Kotkassa.

Myös pulmusia ja uuttukyyhkyjä on saapunut etelärannikolle ja Länsi-Suomeen. Ensimmäiset lokit ovat ehtineet jo sisämaahan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä