Keskiviikko 22.4.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka on Suomen Pankin pääjohtaja?

Oikea vastaus:

Olli Rehn.

2.Mitä Euroopan keskuspankki antaa pankeille?

Oikea vastaus:

Pitkäaikaista rahoitusta.

3.Mitä Onni Sarmasteen firma on myynyt Suomelle?

Oikea vastaus:

Suojavarusteita.

4.Sopivatko ne sairaalakäyttöön?

Oikea vastaus:

Huoltovarmuuskeskus sanoo, että eivät sovi.

5.Minkä paikkakunnan hoivakodin toiminnasta alkaa esiselvitys?

Oikea vastaus:

Kiuruveden hoivakodin toiminnasta.

6.Miksi Itä-Suomen aluehallintovirasto osallistuu selvitykseen?

Oikea vastaus:

Se valvoo Kiuruveden hoivakodin asioita.

7.Mitä pitää muistaa, jos menee lintutorniin?

Oikea vastaus:

Pitää pitää turvaväli ja lintutornissa ei ole hyvä olla pitkään.

8.Saako lintutorniin mennä paljon ihmisiä kerrallaan?

Oikea vastaus:

Ei saa mennä, että koronavirus ei leviä.

9.Paistaako pohjoisessa aurinko torstaina?

Oikea vastaus:

Ei vaan muualla Suomessa paistaa, pohjoisessa on pilvistä.

10.Missä lämpötila voi olla 15 astetta?

Oikea vastaus:

Maan eteläosassa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä