Keskiviikko 22.4.2020 (radio)

Keskuspankki tukee euroa

Olli Rehn kuvattuna Suomen pankin tiloissa 11.6.2019.
Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn. Kuva: Katriina Laine / Yle

Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn sanoo, että EU:n jäsenvaltioiden pitää tehdä parempaa yhteistyötä.

Rehn sanoi Suomen Pankin tiedotustilaisuudessa, että Euroopan keskuspankki tekee kaiken mahdollisen, että euro pysyy pystyssä.

Esimerkiksi pankkien eurojärjestelmä ostaa tosi paljon velkakirjoja koronatilanteen takia. Euroopan keskuspankki antaa myös pankeille pitkäaikaista rahoitusta.

Ylen tiedot: Poliisi otti kiinni Onni Sarmasteen

Kuvassa on Onni Sarmaste.
Onni Sarmaste. Kuva: Onni Sarmaste

Ylen tietojen mukaan poliisi on ottanut kiinni liikemies Onni Sarmasteen. Onni Sarmasteen firma on myynyt Suomelle ison erän huonoja suojavarusteita.

Yle kertoi viime viikolla, että poliisi on jäädyttänyt Sarmasteen rahoja yli 2 miljoonaa euroa. Nyt poliisi on jäädyttänyt noin puoli miljoonaa (0,5 miljoonaa) euroa lisää rahaa Sarmasteen firman tililtä. Jäädyttäminen tarkoittaa, että rahoja ei voi silloin käyttää.

Huoltovarmuuskeskus on kertonut, että maskit, joita Sarmasteen firma toimitti Suomeen, eivät sovi sairaalakäyttöön.

Hoivakodin koronakuolemia tutkitaan

Lippu puolitangossa terveyspalveluyritys Attendon Kallionsydän-hoivakodissa Kiuruvedellä 5. huhtikuuta 2020.
Hoivakodissa lippu puolitangossa. Kuva: Jorma Kärkkäinen / Lehtikuva

Itä-Suomen poliisi on aloittanut esiselvityksen Kiuruveden hoivakodin koronakuolemista.

Poliisi tekee esiselvityksen yhteistyössä Itä-Suomen aluehallintoviraston kanssa. Itä-Suomen aluehallintovirasto valvoo Kiuruveden hoivakodin asioita.

Hoivakodissa Kiuruvedellä on kuollut kevään aikana 11 asukasta tautiin, jonka koronavirus aiheuttaa. Kuolleiden määrä on yli 30 % hoivakodin asukkaista.

Älä mene tungokseen katsomaan lintuja

Fågelskådare i fågeltorn.
Lintutornissa saa käydä, jos ei ole paljon ihmisiä yhtäaikaa. Kuva: Yle/Mikael Kokkola

Lintujen kevätmuutto on nyt vilkasta. Lintuharrastajien yhdistys Bird Life Suomi antaa suomalaisille uusia ohjeita lintujen tarkkailuun.

Koronatilanteen takia pitää välttää sellaisia paikkoja, joissa on paljon muita ihmisiä katsomassa lintuja.

Suosituissa lintujen katselupaikoissa voi olla paljon ihmisiä. Muihin ihmisiin pitää pitää turvaväli. Lintutornissa ei ole hyvä olla pitkään, jos siellä on muita ihmisiä. On hyvä antaa myös muille vuoro tulla lintutorniin rauhassa.


Valkovuokko
Valkovuokko.

Torstaina pohjoisessa pilvisyys on melko runsasta, muualla paistaa aurinko.

Sää on torstaina keväistä ja lämmintä koko maassa. Lämpötila kohoaa koko maassa plussan puolelle, maan eteläosassa jopa lähelle 15 astetta.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä