Keskiviikko 22.5.2019 (radio)


Hallitusneuvottelut

Antti Rinne median haastateltavana Säätytalossa.
Antti Rinne kertoi toimittajille, miten hallitusneuvottelut sujuvat. Kuva: Lauri Heikkinen / valtioneuvoston kanslia

Hallitusneuvottelut tarvitsevat lisää aikaa. Neuvotteluja johtaa SDP:n puoluejohtaja Antti Rinne.

Rinne sanoo, että neuvotteluille tarvitaan ehkä 2 päivää lisäaikaa. Rinteen suunnitelma oli, että neuvottelijat saavat työn valmiiksi perjantaina.

Neuvottelijat yrittävät sopia Suomen uudesta hallituksesta. Heidän pitää sopia, mitä uusi hallitus tekee ja mihin hallitus käyttää rahaa.

Rinne sanoo, että keskustelut talous- ja veroasioista ovat vielä kesken.

Neuvotteluissa on mukana 5 puoluetta. Jos neuvottelut onnistuvat, ne pääsevät hallitukseen ja Antti Rinteestä tulee Suomen uusi pääministeri.

Perheet

isä ja lapsi seurasaaren sillalla
Lapsiperheitä on Suomessa vähemmän kuin ennen. Kuva: AOP

Perheiden määrä vähenee Suomessa. Viime vuonna perheiden määrä väheni 2800 perheellä. Näin kertoo Tilastokeskus.

Myös lapsiperheitä on vähemmän kuin ennen. Vain lapsettomien parien määrä Suomessa kasvaa. Suomessa on nyt enemmän pareja, joilla ei ole yhtään lasta.

Eurovaalit

Eurovaalien ennakkoäänestyspaikka.
Eurovaalien ennakkoäänestys loppui, mutta varsinainen äänestyspäivä on sunnuntaina. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Eurovaalien ennakkoäänestys loppui eilen tiistaina. Noin 900 000 suomalaista äänesti ennakkoäänestyksen aikana.

Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai, 26. päivä toukokuuta. Eurovaalit järjestetään kaikissa Euroopan unionin maissa.

EU-maiden kansalaiset valitsevat edustajat Euroopan parlamenttiin. Parlamentissa on yli 750 edustajaa. Suomalaiset valitsevat Euroopan parlamenttiin 13 edustajaa.

Verokortti

Verokortti ennakonpidätysprosentti.
Verokortti kertoo, paljonko pitää maksaa veroa. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Myös kesätöissä tarvitaan verokorttia. Verohallinto muistuttaa nuoria, että työntekijällä pitää olla verokortti myös lyhytaikaisissa töissä.

Verokortin ei tarvitse enää olla paperilla. Työntekijä voi näyttää verokortin myös esimerkiksi puhelimen näytöltä.

Verokortin näyttäminen kannattaa. Jos verokorttia ei näytä, palkasta otetaan 60 prosenttia veroa.

Veroasioista löytyy tietoa netistä. Verokampus.fi on nuorten oma tietopankki veroasioista.

Ukkonen

Salamoita taivaalla
Salamat ja vesisade kuuluvat ukkoseen. Kuva: Leonid Tit / AOP

Suomessa on ollut keskiviikkona ukkossateita. Keski-Suomessa ukkonen oli kova.

Esimerkiksi Jyväskylässä sadevesi nousi kaduille. Myös moniin rakennuksiin pääsi vettä. Vettä pääsi esimerkiksi Jyväskylän Torikeskukseen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä