Keskiviikko 22.6.2022 (radio)


Fennovoima

Hanhikiven voimalan rakennustyömaa n portti Pyhäjoella
Ydinvoimalan rakennustyöt Pyhäjoella ovat loppuneet. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Fennovoima irtisanoo noin 350 työntekijää.

Fennovoima on suomalainen energiafirma. Se aikoi rakentaa ydinvoimalan eli atomivoimalan Pyhäjolle, Pohjois-Suomeen.

Nyt Fennovoima irtisanoo melkein kaikki työntekijät, koska ydinvoimalan rakentaminen Pyhäjoelle on lopetettu.

Syynä on se, että Fennovoima lopettaa yhteistyön venäläisen Rosatomin kanssa. Tarkoitus oli, että Rosatom toimittaa ydinvoimatekniikan Pyhäjoelle.

Fennovoima kertoi keväällä, että työ Rosatomin kanssa on sujunut huonosti. Venäjän sota Ukrainassa pahensi tilannetta.

Vieraskieliset vaaleissa

Koulutus, Sharangan Kenganathan, Tamilikoulu.
Vantaalainen Sharangan Kenganathan on kiinnostunut politiikasta. Kuva: Thomas Hagström / Yle

Vieraskieliset äänestävät harvoin Suomen vaaleissa. He ovat vaaleissa harvoin myös ehdokkaana. Tiedot ovat oikeusministeriön selvityksestä.

Selvityksessä toivotaan, että puolueet kutsuvat vieraskielisiä mukaan toimintaan. Selvityksessä sanotaan myös, että vaaleista tarvitaan enemmän tietoa selkosuomeksi ja vierailla kielillä.

Suomessa on jo melkein 500 000 vieraskielistä asukasta. Vieraskielisten äidinkieli on jokin muu kuin suomi tai ruotsi.

Eri kieliryhmien välillä on eroja äänestämisessä. Esimerkiksi somalinkieliset äänestävät useammin kuin venäjänkieliset.

Maanjäristys Afganistanissa

Maanjäristyspaikka merkattu kartalle Afganistanissa.
Kuva: Otso Ritonummi / Yle

Afganistanissa on tapahtunut maanjäristys.

Maanjäristyksessä kuoli jopa 1000 ihmistä. Loukkaantuneita on monta sataa.

Maanjäristys rikkoi taloja. Monet jäivät talojen raunioihin.

Maanjäristys tapahtui keskiviikkona Itä-Afganistanissa lähellä Pakistanin rajaa.

Valvonta juhannusliikenteessä

Poliisin puhalluskoe
Puhallustesti näyttää, onko kuljettaja juonut alkoholia. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Poliisi valvoo liikennettä juhannuksena. Poliisi valvoo, että kuljettajat ovat hyvässä ajokunnossa maanteillä ja vesillä.

Poliisi tekee puhallustestejä autojen ja veneiden kuljettajille. Puhallustesti näyttää, onko kuljettaja juonut alkoholia.

Poliisi aloittaa valvonnan torstaina eli ennen juhannusviikonloppua. Valvonta jatkuu ensi keskiviikkoon asti.

Suomessa tapahtuu joka vuosi liikenneonnettomuuksia, joiden syy on alkoholi.

Juhannussää

Juhannus 2022 on koko maassa lämmin ja aurinkoinen.
Juhannusviikonloppu on kaunis. Kuva: Joonas Koskela /Yle

Juhannuksesta tulee lämmin ja aurinkoinen.

Perjantaina eli juhannusaattona Suomeen tulee helle eli lämpötila nousee yli 25 asteen. Helle jatkuu koko juhannusviikonlopun ajan.

Ylen meteorologi Joonas Koskela kertoo, että sunnuntai on juhannusviikonlopun lämpimin päivä. Lämpötila voi olla jopa yli 30 astetta.

Myös yöt ovat juhannuksena lämpimiä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä