Keskiviikko 22.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Pääministerin kommentit EU-kokouksesta

Sanna Marin
Pääministeri Sanna Marin tapasi toimittajia keskiviikkona. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Pääministeri Sanna Marin on kommentoinut EU-kokouksen tuloksia. Kokouksessa EU-johtajat sopivat apupaketista, jolla autetaan EU-maiden taloutta koronakriisin jälkeen.

Pääministeri Marinin mielestä myös Suomelle on tärkeää, että Euroopan talous pääsee taas käyntiin.

Marin sanoi, että Suomi onnistui kokouksessa hyvin. Kokouksessa päätettiin vähentää apupaketin tukia ja lisätä lainoja, jotka EU-maiden pitää maksaa takaisin. Suomi oli yksi maista, jotka pelkäsivät, että tuet tulevat liian kalliiksi.

Apupaketista jaetaan EU-maille 750 miljardia euroa. Puolet summasta jaetaan tukina ja puolet jaetaan lainoina.

Muita kommentteja EU-kokouksesta

valtiovarainministeri Matti Vanhanen
Matti Vanhanen on Suomen valtiovarainministeri eli rahaministeri. Kuva: Berislav Jurišić / Yle

Suomen rahaministeri Matti Vanhanen arvioi, että Suomi onnistui EU-neuvotteluissa hyvin.

EU-maiden johtajat sopivat kokouksessa myös Euroopan unionin budjetista eli EU:n rahankäytöstä lähivuosina.

Vanhanen on tyytyväinen esimerkiksi siihen, että Suomi sai neuvotteluissa lisää tukea Pohjois-Suomen ja Itä-Suomen maaseutua varten.

Oppositiopuolueet ovat kritisoineet hallitusta EU-neuvottelujen takia. Ne sanovat, että Suomen maksut EU:lle ovat liian suuria.

Euroopan unionissa on 27 maata. Suomi kuuluu niihin maihin, joiden EU-maksut ovat suuremmat kuin EU-tuet.

Suomen ja maailman koronatilanne

Nainen menossa koronvirustestiasemalle Floridassa.
Nainen menee koronatestiin USA:ssa. Kuva: Joe Raedle / AFP

Suomen koronatilanne on edelleen rauhallinen. Suomessa raportoitiin keskiviikkona 11 uutta koronatartuntaa. Uusia koronakuolemia ei ole. Tähän mennessä 328 ihmistä on kuollut Suomessa koronan takia.

Maailmalla koronatilanne on huonompi. Koko maailmassa jo melkein 15 miljoonaa ihmistä on saanut koronatartunnan. Yli 600 000 ihmistä on kuollut koronan takia.

Eniten koronatartuntoja ja koronakuolemia on USA:ssa. Presidentti Donald Trump sanoi tiistaina, että USA:n koronatilanne todennäköisesti vielä pahenee.

Sää on sateista ja viileää

Nainen kävelee sateenvarjon kanssa Loviisassa.
Tällä viikolla sataa vettä eri puolilla Suomea. Kuva: Stefan Paavola / Yle

Sää on edelleen sateista. Vettä sataa Pohjois-Suomessa ja Länsi-Suomessa.

Sää on myös viileää. Lämpötila on 15 ja 20 asteen välillä. Sateessa lämpötila voi olla alle 15 astetta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä