Keskiviikko 22.9.2021 (radio)


Presidentti Niinistö

Suomen presidentti Sauli Niinistö pitää puhetta YK:n yleiskokouksessa New Yorkissa.
Kuva: Spencer Platt / AFP

Suomen presidentti Sauli Niinistö on puhunut YK:n eli Yhdistyneiden kansakuntien kokouksessa. YK:n yleiskokous on New Yorkissa.

Niinistön puheen teema oli ilmastonmuutos. Niinistö sanoi, että ihmisillä on edessä ilmastohätätila. Siksi esimerkiksi öljyn ja kivihiilen käyttöä pitää vähentää ja puhtaan energian käyttöä pitää lisätä.

Presidentti Niinistö otti esille myös Afganistanin tilanteen. Niinistö sanoi, että muut maat eivät saa unohtaa Afganistanin naisia ja tyttöjä. Naisten asema on huonontunut Afganistanissa, kun Taliban otti vallan.

Sairaaloiden koronapotilaat

Hoitajia kulkee koronapotilaiden luo ovesta Tyksin teho-osastolla.
Koronapotilaiden hoitajia. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Koronapotilaiden määrä on vähän kasvanut sairaaloissa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että keskiviikkona sairaaloissa oli 15 koronapotilasta enemmän kuin tiistaina. Sairaalahoidossa on yhteensä 109 koronapotilasta.

Virtuaaliset selkokirjamessut

Kaksi naista istuu esiintymislavalla.
Kirjailijat Enni Mustonen ja Tuija Takala. Kuva: Selkokeskus

Selkokirjamessut järjestettiin keskiviikkona virtuaalisesti. Järjestäjä oli Selkokeskus.

Messuilla olivat mukana myös kirjailijat Enni Mustonen ja Tuija Takala. Mustonen valittiin vuonna 2019 selkokirjakummiksi, ja siksi Takala on tehnyt selkoversion Mustosen kirjasta Paimentyttö.

Messuilla esiteltiin myös uusi selkokirjakummi. Hän on ruotsinkielinen kirjailija Merete Mazzarella. Seuraavaksi selkoversio tehdään jostakin Mazzarellan kirjasta.

Selkokirjamessuilla jaettiin myös selkokirjallisuuden Seesam-palkinto. Palkinto meni tällä kertaa kirjailija Tapani Baggelle.

Pikkulasten ruutuaika

Lapsi katsoo tabletin näyttöä.
Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Runsas ruutuaika voi hidastaa lapsen kielen kehitystä. Tieto on Tampereen yliopistollisen sairaalan tutkimuksesta.

Tutkimuksessa oli mukana lapsia, jotka olivat 1,5 tai 2 vuotta vanhoja. Jos lapsi ja lapsen vanhemmat viettivät paljon aikaa television ja muiden laitteiden kanssa, lapsen sanavarasto oli pieni. Runsas ruutuaika myös hidasti puhumaan oppimista.

Sanavarasto oli pieni myös niillä pikkulapsilla, joille luettiin kirjoja vähän.

Torstain sää

sääkartta

Lännestä lähestyy sateita ja tuuli voimistuu.

Torstaina länteen saapuu sadealue. Muualla on poutaa, ja myös aurinko paistaa välillä.

Tuuli voimistuu torstaina koko maassa. Lämpötila on noin 10 astetta, Lapissa on viileämpää.

Loppuviikolla sateet yleistyvät.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä