Keskiviikko 23.1.2019 (radio)

Ylivelkaantuminen on ongelma

Laskupino
Moni suomalainen joutuu vaikeuksiin velkojen kanssa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Moni suomalainen on joutunut vaikeuksiin velkojen takia.

Takuusäätiö on paikka, joka auttaa velkaantuneita. Takuusäätiö kertoo, että viime vuonna apua tarvitsi ennätysmäärä ihmisiä.

Velkavaikeuksiin joutuvat ihan tavalliset ihmiset. Heillä on työpaikka, mutta raha ei riitä velkojen maksamiseen.

Moni ihminen joutuu vaikeuksiin pikavippien takia. Pikavipin saa helposti, mutta siinä on todella kova korko.

Paljon asunnottomia nuoria Helsingissä

Paula tanssii.
24-vuotias Paula oli 2 vuotta ilman omaa kotia. Kuva: Yle

Asiantuntijat ovat huolissaan siitä, että nuoret ovat ilman asuntoa Helsingissä.

Helsingissä on noin 900 nuorta, joilla ei ole kotia tai mitään paikkaa, jossa asua. Asunnottomien nuorten määrä kasvaa.

Nuorilla on usein pienet tulot, eikä heillä ole varaa maksaa kallista vuokraa.

Helsingissä on myös kova pula kaupungin vuokra-asunnoista. Kaupungin asuntojonossa on yli 23 000 ihmistä.

Telakoilla on pula työntekijöistä, vai onko?

Hitsaaja työskentelee telakalla.
Telakat sanovat, että niillä on pula työntekijöistä. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Länsi-Suomessa on paljon työttömiä laivanrakentajia.

Telakat ovat kuitenkin palkanneet työntekijöitä ulkomailta. Telakat sanovat, että niillä on pula työntekijöistä.

Laivanrakentajien ammattiliitto epäilee, että telakat suosivat ulkomaalaisia vuokratyöntekijöitä. Ammattiliitto epäilee, että vuokratyöntekijöille maksetaan paljon pienempää palkkaa.

Ammattiliiton mukaan osaavalle työntekijälle pitää maksaa noin 15 euroa tunnilta. Vuokratyöntekijöille on ehkä maksettu vain 3 euroa tunnilta.

Pertti-koira on tunnettu somessa

Somekoira Pertti Perseilevä
Pertillä on tärkeä vapaaehtoistehtävä. Se etsii kadonneita ihmisiä. Kuva: Jaani Lampinen / Yle

Sosiaalisessa mediassa on paljon myös eläinjulkkiksia.

Yksi Suomen eläinjulkkiksista on Pertti-koira. Pertti on labradorinnoutaja, joka kommentoi kaikenlaisia asioita Facebookissa. Välillä Pertti käyttäytyy huonosti.

Pertillä on myös tärkeä vapaaehtoistyö. Se etsii kadonneita ihmisiä.

Kylmä sää jatkuu

Varsinkin aurinkoisella säällä ahtojääröykkiöt kylpevät upeissa sinisen sävyisissä väreissä
Jäälautat kasautuvat merellä. Tällainen jää on ahtojäätä. Kuva: Antti Haavisto/Yle

Yöllä on kova pakkanen koko maassa. Huomenna torstaina on myös kylmä päivä.

Etelä-Suomessa pakkasta on noin 10 astetta. Keski-Suomessa pakkasta on 20 astetta.

Pohjois-Suomessa pakkasta voi olla 35 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä