Keskiviikko 23.5.2018 (radio)

Rikosilmoitusten määrä on laskenut

Lounais-Suomen poliisiaseman seinä.
Rikosilmoituksen tekeminen voi olla hankalaa maaseudulla, kun moni poliisiasema on suljettu. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Kansalaisten tekemien rikosilmoitusten määrä on laskenut Suomessa. Rikokset näyttävät siis vähentyneen.

Asia on kuitenkin hieman monimutkaisempi.

Rikosilmoitusta on nykyään hankala tehdä, koska monella paikkakunnalla poliisiasema on suljettu. Pieneltä paikkakunnalta voi olla pitkä matka lähimmälle poliisiasemalle. Rikoksia voi siis tapahtua, mutta kukaan ei ilmoita niistä poliisille.

Rikosten määrää vähentää myös ihmisten ikääntyminen, sillä eniten rikoksia tekevät nuoret miehet.


Pohjoismaiden korkeimmat tuulivoimalat Suomeen

Tuulimyllyjä.
Suomessa valtio tukee paljon tuulivoimaloita, koska sähkön tuottaminen tuulivoimalla on kallista. Kuva: Remko de Waal / EPA

Suomeen rakennetaan uusi tuulivoimapuisto. Se rakennetaan Perämeren rannalle Iin kuntaan.

Sinne tulee 5 Pohjoismaiden korkeinta tuulivoimalaa.

Uudet tuulivoimalat ovat tehokkaampia kuin vanhat. Siksi uusi tuulivoimala voi tuottaa sähköä ilman valtion tukea.

Valtio tukee tuulivoimaa paljon, koska sen tuottaminen on kallista. Noin 5 prosenttia Suomen sähköstä tuotetaan tuulivoimalla.

Turskaa ei pidä syödä, sanoo ympäristöjärjestö

Itämeren turskaa.
Turskan syöntiä pitää välttää, sanoo ympäristöjärjestö. Kuva: AOP

Ympäristöjärjestö WWF sanoo, että kuluttajien pitää lopettaa Itämerestä pyydetyn turskan syöminen.

Turskaa ei ole hyvä syödä, koska niiden määrä on romahtanut. Turskat kärsivät Itämeressä, koska meri on huonossa kunnossa.

Lisäksi turskaa kalastetaan liikaa, sanoo ympäristöjärjestöt WWF.

Mansikkasesonki tulee aikaisin

Mansikka.
Avomaan mansikka kukkii jo monin paikoin Suomessa. Kuva: Tuija Veirto / Yle

Tänä kesänä avomaan mansikat kypsyvät aikaisin.

Suomessa avomaan mansikkaa viljellään paljon Pohjois-Savossa. Siellä odotetaan satokauden alkavan juhannuksena.

Etelä-Suomessa mansikat kypsyvät jo kesäkuun puolivälissä. Mansikan huippusesonki on heti juhannuksen jälkeen.

Kyläpöllönen pölähti puuhun

Kyläpöllönen istuu puussa päiväunilla
Leila Uotila kuvasi harvinaisen lintuvieraan. Siellä nukkuu kyläpöllönen Kuva: Leila Uotila

Vielä pöllöuutinen. Hämeenlinnassa Lammilla on tavattu todella harvinainen vieras.

Lintutarkkailijat ovat kiirehtineet katsomaan pientä kyläpöllöstä.

Kyläpöllösen havaitsi ensimmäisenä Leila Uotila. Hän kuvasi kyläpöllösen, joka oli puussa päiväunilla.

Kyläpöllönen on Suomessa nähty vain kerran aikaisemmin ja siitä on jo 7 vuotta aikaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä