Keskiviikko 23.9.2020 (radio)

Suomalaisia rakennusfirmoja huijattu

Minikaivuri
Esimerkiksi tällainen minikaivinkone varastettiin. Kuva: Ari Haatainen

Virolaiset rikolliset ovat huijanneet monia suomalaisia rakennuskonefirmoja. Virolainen rikollisliiga on tilannut työkoneita ja laitteita suomalaisille työmaille.

Rikollisliiga on tilannut työmaille esimerkiksi kaivinkoneita, pumppuja, nostureita ja työkaluja. Rikollisliigan jäsenet ovat hakeneet koneet tai laitteet ja myyneet ne.

Poliisi sanoo, että virolainen rikollisliiga on hankkinut huijauksilla miljoonia euroja.

Presidentti Halonen: Koulukiusaamiseen pitää puuttua

Tarja Halonen seisoo puistossa puun edessä.
Presidentti Tarja Halonen on huolissaan koulukiusaamisesta. Halonen oli Suomen Tasavallan presidentti vuodet 2000-2012. Kuva: Arttu Timonen / Yle

Presidentti Tarja Halonen sanoo, että kouluväkivaltaan pitää puuttua. Kiusaamista on kouluissa aiempaa vähemmän, mutta kiusaaminen on aiempaa ilkeämpää.

Oppilaat esimerkiksi kiusaavat jotain oppilasta ja kuvaavat kiusaamisen videolle. Videota levitetään muiden nähtäväksi.

Yle kysyi Haloselta, mitä mieltä hän on koulukiusaamisesta. Presidentti Halonen sanoo, että asiantuntijoiden, vanhempien ja lasten pitää toimia yhdessä, että kiusaaminen kouluissa loppuu.

Suomalaisille matkoja Suomessa

Levin eturinne syyskuun lopussa 2020.
Matkoja tehdään esimerkiksi Leville. Talvella Levillä voi lasketella. Nyt syyskuussa Levillä näkyy vielä ruohoa. Kuva: Pekka Viinikka / Yle

Matkatoimistot alkavat järjestää suomalaisille matkoja Suomessa. Koronatilanteen takia suomalaiset eivät halua matkustaa ulkomaille.

Matkatoimisto Aurinkomatkat alkaa järjestää matkoja Lappiin ja Kuusamoon. Lapissa on paljon hotelleja ilman asiakkaita, koska Suomeen ei tule ulkomaalaisia matkailijoita.

Lapin matkailufirmat odottavat, että suomalaiset alkavat matkailla Lapissa aiempaa enemmän.

Autojen latauspistokkeita tehty vähän

Toimitusjohtaja Jukka Voutilainen, Novaka Oy, Lappeenranta Sähköauton latauspisteellä.
Sähköautolle tarvitaan erikoispistorasia, koska latauksessa kulkee suuri sähkövirta. Kuva: Kari Saastamoinen / Yle

Taloyhtiöt ovat muuttaneet hitaasti sähkötolppia sähköautoille sopiviksi. Autopaikkojen tavalliset sähköpistorasiat eivät kestä sähköauton jatkuvaa lataamista.

Latauspisteiden järjestäminen etenee hitaasti taloyhtiöissä.

Joissakin taloyhtiöissä latauspisteitä ei voida rakentaa, koska enemmistö asukkaista vastustaa työtä.

Sää

Maaruskaa Ylläksellä syksyllä 2020
Ruskaa Ylläksellä. Kuva: Annu Passoja / Yle

Torstaina lounaassa tulee sadekuuroja. Myös Pohjois-Pohjanmaalla voi sataa vähän.
Muualla pilvisyys vaihtelee.
Lämpötila on etelässä lähellä 20 astetta. Pohjoisessa lämpötila on 5 ja 10 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä