Keskiviikko 24.10.2018 (radio)


Aalto lopettaa

Touko Aalto.
Touko Aalto lopettaa vihreiden puheenjohtajana. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Touko Aalto ei jatka vihreiden puheenjohtajan tehtävässä. Vihreä puolue kertoi asiasta keskiviikkona.

Touko Aalto jäi sairauslomalle syyskuun puolivälissä. Aallon sairausloma jatkuu ainakin vuoden loppuun asti.

Sairausloman syy on uupumus. Siksi Aalto tarvitsee lepoa. Aalto kertoo, että hän sairastaa myös masennusta.

Vihreä puolue valitsee uuden puheenjohtajan marraskuun 3. päivä. Uuden puheenjohtajan tärkein tehtävä on johtaa vaalityötä.

Suomessa on vaalit ensi keväänä. Vihreiden kannatus on viime aikoina laskenut.

Nato harjoittelee

Miehet nostavat natolippua salkoon.
Suomi ei kuulu Natoon, mutta osallistuu sen harjoitukseen. Kuva: Armando Babani / EPA

Suomi osallistuu Naton sotaharjoitukseen Norjassa. Sotilasliitto Naton harjoitus alkaa torstaina.

Suomi ja Ruotsi eivät kuulu Natoon, mutta ne ovat mukana harjoituksessa. Harjoitukseen osallistuu yhteensä noin 50 000 sotilasta.

Samaan aikaan Naton harjoituksen kanssa järjestetään myös merisotaharjoitus Itämerellä. Merisotaharjoitus on kansainvälinen, ja sitä johtaa Suomi.

Vartijat lakkoilevat

Vartija Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Vartijat ovat lakossa 3 päivää. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Vartijat ovat aloittaneet lakon keskiviikkona. He eivät tee työtä 3 päivään. Vartijat palaavat töihin lauantaina.

Lakon aikana Helsinki-Vantaan lentoasemalla voi olla ruuhkaa. Matkustajien pitää ehkä jonottaa turvatarkastukseen kauemmin kuin tavallisesti.

Lakon takia myös osa junaliikenteen asemarakennuksista on kiinni. Matkustajat pääsevät kuitenkin juniin normaalisti.

Vartijat ovat lakossa, koska vartiointialalla on riitaa palkoista.

Muovitavaroita kielletään

Muoviroskia keräyspisteen lähettyvillä.
Ihmiset käyttävät monia muovitavaroita vain kerran. Kuva: Matti Myller / Yle

Euroopan unioni aikoo kieltää muovitavarat, joita käytetään vain kerran. EU-parlamentti äänesti kiellosta keskiviikkona.

EU haluaa, että ihmiset eivät enää käytä esimerkiksi muovisia ruokailuvälineitä. Muovitavarat halutaan kieltää, koska ne ovat haitallisia ympäristölle.

Samoja tavaroita voidaan tehdä myös muista materiaaleista, esimerkiksi pahvista. Se säästää luontoa.

Talvinopeudet alkavat

80 km/h nopeusrajoituskyltti.
Maanteillä talvinopeus on 80 kilometriä tunnissa. Kuva: Yle

Talvinopeudet otetaan käyttöön liikenteessä tällä viikolla.

Maanteillä saa talvella ajaa 80 kilometrin nopeutta. Moottoriteillä nopeus saa olla 100 kilometriä tunnissa.

Liikennemerkit vaihdetaan viimeistään perjantaina.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä