Keskiviikko 24.1.2018 (radio)


Lumisade

Jalankulkija lumisateessa.
Lumisade haittasi liikennettä. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Lumisade on haitannut liikennettä keskiviikkona.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla peruttiin lentoja huonon sään takia. Osa lennoista oli myöhässä.

Myös monet junat olivat keskiviikkona myöhässä. Lumisade toi ongelmia junaratojen laitteille.

Helsingissä myös raitiovaunut olivat myöhässä lumisateen takia.

Valtakunnansyyttäjä

Matti Nissinen
Valtakunnasyyttäjä Matti Nissinen. Kuva: Markku Pitkänen / Yle

Uutiset ovat taas kertoneet syyttäjä Matti Nissisestä. Nissinen on Suomen tärkein syyttäjä eli valtakunnansyyttäjä.

Nissinen saa ehkä potkut. Oikeusministeriön mielestä Nissinen ei voi jatkaa syyttäjän työssä, koska hän on saanut sakkotuomion.

Nissinen tilasi omalle työpaikalle koulutusta. Koulutus ostettiin firmalta, jonka omisti Nissisen veli. Siksi Nissinen sai sakot.

Suomen hallitus päättää torstaina, erottaako se Nissisen.

Ammattiopetus

Antonia Korhonen ja Taneli Ylinen arvioivat oppilastyötä.
Hiusalan opetusta Stadin ammattiopistossa. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Ammattiopetus muuttuu. Uusi laki tuli voimaan vuoden alussa. Opiskelijat esimerkiksi oppivat nyt enemmän työpaikoilla kuin ennen.

Viranomaiset ovat arvioineet uutta ammattiopetusta ensimmäisen kerran. He sanovat, että suunta on oikea.

Arvion tekijät kuitenkin ehdottavat, että oppilaitosten yhteistyötä lisätään. He toivovat myös rahaa opettajien ja työpaikkaohjaajien kouluttamiseen.

Vaihtoehtoja muoville

Jaakko Kaminen
Welmu Internationalin johtaja Jaakko Kaminen esittelee uudenlaista tuorekelmua. Kuva: Kimmo Hiltunen / Yle

Muoviroskat ovat iso ongelma. Etenkin muovipakkaukset saastuttavat luontoa.

Teknologian tutkimuskeskus VTT sai tiistaina palkinnon Maailman talousfoorumissa. Suomalainen VTT tekee sellusta pakkausmateriaalia, jolla voi korvata muovin. Sellu tehdään puusta. Siksi VTT:n uusi materiaali ei jää luontoon niin kuin muovi.

Myös suomalaiset firmat kehittävät uusia pakkausmateriaaleja. Suomessa on kehitetty esimerkiksi tuorekelmu, joka katoaa luonnossa kokonaan. Kahvikuppeja ja hampurilaispakkauksia on tehty kartongista eli paksusta paperista. Niissä ei ole yhtään muovia.

Pakkasennätys

Ritakoski
Keskiviikkoaamuna oli vielä kovia pakkasia. Kuva: Petri Kivimäki /Yle

Tämän talven pakkasennätys parani keskiviikkoaamuna. Aivan pohjoisessa, Inarin Nellimissä, oli 36,8 astetta pakkasta.

Lähipäivinä pakkasennätys ei parane. Sää lämpenee, ja plusasteita on melkein koko maassa. Pakkasta on vain Lapissa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä